Förening Ösmo

Ordförande har ordet ordet

2021-09-30

Nu när vi har startat upp igen hoppas jag att gamla och nya medlemmar känner sig välkomna. Vi tänker fortfarande på att det finns en pandemi. Vi fortsätter med att vara rädda om varandra, nu när samhället öppnar upp igen. Har ni några förslag på vad ni vill att vi ska göra tillsammans, så hör av er till mig om t.ex cirklar, trivselkvällar, resor mm.

2021-06-09

Hej PRO:are.

Vår plan är att kunna öppna upp igen den 8 sept. Vi startar med info och årsmöte.

Därefter startar våra cirklar upp igen. Väntan har varit lång, men nu hoppas jag att alla kommer tillbaka. Du har väl betalat din medlemsavgift?

Ha nu en riktigt skön sommar allihop. Så ses vi friska och alerta för nya utmaningar.

2021-03-01

Medlemsavgift i PRO Ösmo

Vi har fått en del frågor om medlemsavgiften i PRO.

I PRO Riks stadgar stipuleras att medlemsavgiften ska avse PRO Riks, PRO distrikt och PRO förening. Detta innebär att man inte kan välja att endast tillhöra en av dessa.

Medlemsavgiften i PRO betalas en gång per år och administreras av PRO Riks. Av medlemsavin ni fått, som har förfallodatum 2021-02-28, framgår att den totala avgiften för år 2021 är 350 kronor. På avin specificeras att PRO Riks får 190 kronor, PRO Distrikt Stockholm 60 kronor och PRO Ösmo 100 kronor.

PRO-föreningarna i Nynäshamns kommun (Nynäshamn, Ösmo och Sorunda) har som uppgift att tillsammans genom PRO:s Samorganisationen driva alla PRO-medlemmars intressefrågor lokalt genom det Kommunala Pensionärsrådet (KPR). Ingen ersättning betalas varken till PRO:s Samorganisation eller till KPR för detta.

Hyran för vår lokal betalas med de pengar vi får in i medlemsavgifter. Vi får även in pengar från försäljning av lotter på medlemsmöten, från loppisar, försäljning av hantverk från våra cirklar och ett föreningsbidrag från kommunen. När vi inte kan ha någon verksamhet på grund av Covid-pandemin faller en stor del av dessa intäkter bort.

Vi hoppas att ni trots att vi inte kan ha någon vanlig verksamhet kvarstår som medlem och betalar medlemsavgiften. Vår fina lokal är en förutsättning för att bedriva föreningens aktiviteter och pengar behövs till hyra för att vi ska få behålla den. När vaccineringen kommit igång och folk kan börja umgås räknar vi med att få igång vår verksamhet igen med cirklar, medlemsmöten och annat.

När väder och väglag tillåter startar vi upp utomhusaktiviteter såsom tipspromenad och boule. Kulturpromenad i ur och skur på måndagar kl 10.00 med samling vid Vanstakiosken, Ösmo centrum, är redan igång.

För styrelsen

2021-01-13

Nu när det var tänkt att vi skulle starta upp igen så blir det inget. Vi får avvakta och hoppas att det går att träffas lite senare när vaccinationerna har börjat. Ev att vi kan börja med någon tipspromenad men ännu så är det lite halt för att gå i skogen. Vi får fortsätta att hålla kontakten med varandra via telefon och data, så hoppas jag att vi alla kan ses snart igen. Håll er friska och håll avstånd.

Kramar Inga-Britt Brage

2020-12-09

Kära Ösmo Pro medlemmar. Detta år har varit hårt, vi har startat upp, stängt ner och försökt startat upp igen. Men nu ser vi framåt och hoppas att 2021 bir bättre. Jag hoppas att ni alla har klarat er och fått vara friska. Med dessa enkla ord så önskar jag er alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År. Så ser vi framåt mot en vår där vi kanske kan träffas och ha trevligt tillsammans igen. Många Julkramar från er ordförande