Förening Ösmo

2019-04-26 Trivselkväll med grillat

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.

Vår ordförande Inga-Britt Brage hade inte bara planerat och genomfört arrangemangen för kvällen utan hon var även kassör och tog emot de 26 medlemmar, som kommit för att trivas tillsammans, 80 % kvinnor och 20 % män.

Ajno Allstrin letar i sin väska. Där förvarar hon hela Prag-resan, som cirkeln ”läs och res” genomfört tidigare i april. Rapport kommer snart. Birgitta Karlsson fotograferade men hennes mobil fungerar inte just nu. Det vore roligt att få med bilder från resan, så jag avvaktar lite i förhoppning om att hon får igång den.

Jag hade fått i uppdrag att duka men när jag anlände hade Kerstin Modin redan klarat av den saken. Rocemarie Beijer hade kopierat sångblad för den planerade allsången med Ösmos PRO-kör tillsammans med ”The Two Barbros” från Pärlorna.

På menyn stod grillat från puben vägg i vägg. När medlemmarna samlats och Inga-Britt hälsat välkommen tog vi våra tallrikar och tågade på led in till grannen. Kocken stod ute på verandan i det härliga solskenet och grillade.

Det fanns mycket att välja mellan på den heta, rykande grillen - karré, fläskfilé, en nötbiff (texturerat och välkryddat kött), massor av olika korvar både milda och starkt kryddade. Potatissallad och övriga tillbehör plockade vi på vägen tillbaka till vår egen lokal, där vi avnjöt maten.

Det var bara glada miner i kön. Vera Magnusson fyllde år idag. Vi fick höra henne berätta flera roliga historier, livligt gestikulerande med ett akrobatiskt rörelseschema. Även Eva Andersson framförde en vits på samma sätt medan Gunhild Serrander förtäljde sin skildring med lugn röst och på ett allvarsamt, värdigt sätt såsom hennes historia krävde.

När maten var uppäten, var det dags att duka av tallrikar. Nu kunde vi njuta av vår egen allsång. Vi sjöng ”Rosa på bal”, ”Jungman Jansson”, ”Adress Rosenhill” och ”En gång jag seglar i hamn”. Slutligen serverades kaffe med citronfromagetårta, som Kerstin fixat efter hemligt recept från ICA.

Vi fick även tillfälle att tacka vår kock Rizzo från puben för god mat och fin service med en applåd.

Text och foto Ulla Laiho