Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Ösmo

2019-05-03 Kontaktombuds möte

Möte PRO Ösmos kontaktombud

I den återvändande vinterkylan samlades kontaktombuden utanför Ösmo Lunch & Café (gamla Charinas) för sitt möte.

Närvarande var Vera Magnusson, Monica Risberg, Ingrid Gunmar, Inger Eriksson, Eva Andersson, Anna-Lena Lundén, Terttu Ritari, Gunnel Nilsson, Majken Kadiri, Kerstin Modin och Ulla Laiho för hemsidan. Ingrid Stuxberg och Maj Bäckström kunde ej komma.

Allmän information

Kerstin inledde med att uppmärksamma alla att det finns mycket information på hemsidan. Hon fortsatte med att berätta att vi startat upp loppisen och att vi tar emot saker på måndagar varje vecka mellan klockan 12.00 – 13.00, då Gunhild Serrander finns på Träffpunkten.

Kerstin delade ut information om kursen PRO I, som hålls på Folket Hus i Nynäshamn. Det är viktigt att så många som möjligt deltar i denna. Vi får lära oss om PRO:s värderingar. Vi har även möjlighet att knyta sociala kontakter med PRO Nynäshamn. Ajno Allstrin tar emot anmälan – hon tycker att hittills har för få anmält sig.

Kerstin passade på att få sin lista för e-postadresser uppdaterad.

Kontaktombudens roll och uppgifter diskuterades

Kontaktombuden kan vara en länk mellan PRO och medlemmen. Man behöver inte kunna svara på alla frågor man får utan man kan hänvisa vidare exempelvis till ordförande eller någon annan.

Kerstin ställde frågan, om vi ska satsa på att få fler medlemmar eller engagera oss mer för de vi har. Alla tyckte att båda var viktiga.

Kerstin undrade vad medlemmar tycker om hur vi tar emot dem, både de nya och de gamla.

Gunnel Nilsson sade att hon upplever att medlemmarna aldrig efterfrågar något. Hon fortsatte att berätta, att man som ny kan känna sig ensam utan att någon pratar med en. Hon framhöll även hur avskräckande det var att folk markerat stolar som upptagna och även sagt det till nykomlingar.

Kerstin frågade om kontaktombuden kan tänka sig att ringa på dörrklockan hos en medlem och lämna över vår information om cirklar personligen. Något entydigt svar gavs inte utan frågeställningen lämnades öppen.

Kerstin undrade om kontaktombuden kan ta hand om nya medlemmar. Hon framhöll dock att det är viktigt att alla är välkomnande i olika sammanhang, exempelvis även på cirklar och vid andra aktiviteter.

  • Se till att behålla gamla medlemmar
  • Ta väl hand om nya medlemmar
  • Låta alla engagera sig
  • Prata med alla, särskilt nya medlemmar

Flera av kontaktombuden tyckte det var svårt att höra vad som sägs på våra medlemsmöten. Många har hörapparat, vilket kan vara problematiskt om många pratar samtidigt. Alla ljud och oljud förstärks lika mycket och det är svårt att urskilja vad folk säger. Några frågeställningar togs upp.

  • Kan vi få bidrag för att installera en hörselslinga?
  • Vi borde ta upp frågor kring hörseln på ett medlemsmöte. Vi skulle kunna bjuda in Hörselfrämjandet eller Hörbart.
  • Några berättade att de måste kunna se den som pratar för att uppfatta vad som sägs – kombinera hörsel med att läsa av läpparna.
  • Det är även viktigt med placeringen i vår lokal. Även den som är talare måste tänka på de som hör dåligt.
  • En hörapparat hjälper till en viss nivå. Att använda mikrofon borde vara ett måste.
  • Kerstin tar upp på styrelsemöte, så att vi planerar in detta på ett medlemsmöte till hösten.

Kontaktombudens uppgift

Kerstin undrade om kontaktombuden skulle arbeta på ett organiserat sätt eller bara ta till sig information och uppgifter allt eftersom de kommer. Man kom fram till att var och en måste känna ansvar. I möteslokalen ska man försöka ha ögonen öppna, så att ingen ska behöva känna sig utanför- särskilt nya bör vi ta oss an. Dessa får en fribiljett för första besöket, så att de inte ska behöva betala för kaffe och smörgås. Vi skulle kunna utse någon/några att ta hand om dem, prata med dem, berätta om vad vi gör i Ösmo, berätta om våra cirklar, resor, möten.

Vi har även en särskild träff för nya medlemmar, där styrelsen deltar. Kanske finns nya cirkelledare bland de nya. Många har dolda talanger. Vi saknar en IT-specialist som lär oss de möjligheter som finns i en PC. Vi har emellertid ett mycket gott stöd hos PRO:s IT-specialister, som hjälper till gratis då vi har problem.

Tandvård

Eva sade att det finns möjligheter att söka bidrag för tandvård. Hon har pratat med Folktandvården tidigare och de är villiga att informera oss. Kerstin följer upp detta på ett styrelsemöte, så att vi planerar in det på ett medlemsmöte i höst.

Prisrabatter

Allt fler företag i kommunen är intresserade av att ha oss som kunder och ger oss rabatt. Senaste företaget är HG-Bild, Lövlundsvägen 3 i Nynäshamn. Vi får 10 procent i rabatt. (Det drivs av Mattias Hansson, son till Hasse Hansson som tillsammans med Gösta Rising startade verksamheten. De säljer fotoutrustning, USB-minnen och annat och tar även passbilder).

Det finns även försäkringar, som vi kan teckna via PRO. Vera Magnusson talade om, att vi inte behöver läkarintyg där och en del försäkringar har en förmånlig avgift.

Den fria viljan

Gunnel påtalade hur viktigt det är när man blir pensionär att få ha frihet att välja eller välja bort vad man vill göra. Om man har denna frihet kanske det är lättare att ställa upp när man själv vill/kan/orkar. En egen fri vilja är viktig – någon annan kan inte bestämma.

Avslutning

Vi hann även med att äta – de flesta hade beställt fisk och några kött - kaffe och kaka efteråt.

Eva Andersson övertalades att dra sin historia från trivselkvällen. Fembussen eller tiobussen – det är frågan.

Text och foto Ulla Laiho