Förening Ösmo

2019-10-18 Trivselkväll

2019-10-18 Trivselkväll med räkor och Allan Willny

En glad Barbro Stålered mötte oss och tog emot betalning för kvällens delikatesser, räkor.

Eva Andersson hade hand om lotteriet och fick sålt två lotteriringar.

Borden var dukade som till Nobelfesten med tallrikar på rad med exakta avstånd emellan. Kerstin Modin hade också lånat ut sina vinglas, så att det skulle bli en vacker dukning. Alla bord var prydda med höstaster från hennes trädgård.

Det var närmare fyrtio medlemmar som Inga-Britt kunde hälsa välkomna.

Räkorna var förberedda. Inga-Britt hade tinat de frysta räkorna hemma. I lokalen hade hon sedan portionerat dem, så att alla skulle få lika mycket. Våtservetter fanns på borden så vi kunde tvätta oss.

Här är ett ytterligare ett prov på hur Kerstin arbetar – i köket stod tallrikar på exakta rader i avvaktan på hennes fantastiskt goda päronkaka, med päron från PRO-medlemmen Lena Claessons trädgård, med vaniljvisp, som serverades till kaffet. Många ville ha receptet på den goda kakan.

Dagens underhållning stod Allan Willny för, till vardags komminister i Ösmo-Torö församling. Han sjöng visor och berättade roliga historier.

Allan inledde med sånger på temat Björn Afzelius. Sjön sedan en låt av Björn Eidevåg, norsk sångare, gitarrist, kompositör och präst, ”alt eg ser”. Allan berättade att hans första (avlidna) fru var från Norge. En norgehistoria fick vi också höra efter att han först hade bett närvarande från Norge om ursäkt. Det var trots det en ganska söt historia.

Han berättade att han snart skulle fylla 65 år men ännu inte hade tänkt på att gå i pension. Inga-Britt sade att han till dess var välkommen som prao hos PRO.

Lillebill från Oslo lyssnade uppmärksamt på norgehistorien men visade inte med en min vad hon tyckte

Fler underhållare tog till orda och berättade roliga historier eller läste.

Christer Nilsson tackade å allas vägnar för den fint ordnade räkaftonen med trevlig underhållning. Han har själv erfarenhet genom trivselgruppen och vet vilket arbete som ligger bakom arrangemanget.

Inga-Britt svarade att det var så roligt att så många kom ikväll och att hon hoppas att trivselkvällarna ska locka även i framtiden.

Allan Willny avslutade kvällen med ytterligare ett par sånger på allmän begäran.

Text och foto Ulla Laiho