Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Arboga

23 februari 2021 - Kommunpolisen

Tisdagen den 23 februari klockan 14.00

Arboga kommun har tillsammans med polisen kommit överens om ett medborgaravtal som innebär att Arboga ska bli en säker plats att bo och arbeta i.

Därför har vi bjudit in kommunpolis Stefan Persson och säkerhetssamordnare Andreas Ahlsén som berättar för oss om hur de arbetar, och kommer att arbeta, för ökad trygghet.

Stefan Persson arbetar som kommunpolis i Arboga. Uppdraget är att skydda och bevaka. Andreas Ahlséns uppdrag är att arbeta brottsförebyggande och säkerhetsskapande. Båda arbetar i nära samarbete med kommunen.
I Sverige är polisorganisationen uppdelad i sju regioner och Arboga tillhör Region Mitt. För närvarande är polisstationen i Arboga stängd på grund av pandemin, i västra Mälardalen är det endast Köping som har öppet.

Äldre är särskilt utsatta i dagens läge därför får vi några råd för vår egen säkerhet:
Uttagsautomater och bankkort.
- Se er över axeln, står någon för nära så be hen att flytta sig.
- Lägg ner bankkortet innan du går från automaten.
- Var försiktig om någon stoppar dig efter uttaget, du kan snabbt bli av med ditt bankkort.
- Om någon vill hjälpa till att bära kan man svara: Tack men jag klarar mig själv.
- Ha aldrig kort och kod på samma ställe.

Fakturor och telefonförsäljare.
- Får du en felaktig faktura - polisanmäl direkt.
- Svara aldrig "ja" när någon ringer och frågar om om ditt namn. Svara istället: Vem är det som frågar? Bedragare kan annars klippa ihop svaren och få det till att du svara ja på ett erbjudande.
- Lämna aldrig ut kort och kod!

Besökare
- Släpp aldrig in någon som du inte känner.
- Kom ihåg att hemtjänsten alltid ska ha ID-kort med sig.
- Tro inte på att någon ska laga något i lägenheten om inte fastighetsägaren meddelat det tidigare.

Viktiga telefonnummer
-114 14 för tips och anmälningar om brott. Hit kan du också ringa om du undrar över om något är rätt.
-112 för akuta brott

Länk till programmet... Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Foto: Jim Bergqvist Inspelning pågår!