Förening Arboga

14 september 2021 Årsmöte

Årsmötet började klockan 13.00 i Folkets Park

Tisdagen den 14 september samlades medlemmar i Folkets Park för att ta beslut om 2020 års verksamhets- samt ekonomisk berättelse.
Som så många andra föreningar fick PRO Arboga i år skjuta fram sitt ordinarie årsmöte till ett senare datum på grund av pandemin. Men nu har det genomförts! Om än i någon annorlunda form.

Ordförande Ulla Berndtsson hälsade Per-Olov Nilsson välkommen. P-O inledde mötet med att berätta om byggandet av Folkets Park i Arboga.
Redan 1905 bildades föreningen Folkets Hus och Park av personer som var aktiva i nykterhets- och arbetarrörelsen. Bygget av parken startade 1906 och ganska omgående fanns en dansbana och en provisorisk teaterscen klar. Platsen blev snabbt populär bland ungdomarna vilket oroade personer inom svenska kyrkan. Prosten Sandberg varnade för att det kunde vara ingången till ”helvetets förgårdar”!

Så småningom byggdes parken ut med dansrotunda under tak med en kamin mitt på golvet, teatersalong, dansbana för gammeldans, servering, länga för chokladhjul, lotterier och prickskytte m.m. Folkets Park i Arboga och parkerna i övriga Sverige var en samlingsplats för nöje och kultur under många år. Det var där man kunde se och höra kända artister samt dansa till de bästa orkestrarna.
År 1955 hade man en publik på ca 55 000 besökare! Men mot slutet av 1960-talet kom TV in och förändrade vårt sätt att ta del av kultur och nöje. Verksamheten fick läggas ner och så småningom revs den gamla parken.

Dagens Folkets Park invigdes 1990 efter fem års idogt arbete under ledning av Gösta Carlsson. Utan den stora insatsen av ideellt arbete hade parken förmodligen inte kunnat slutföras. Resultatet blev en naturskön park med plats för midsommarfirande eller andra träffar. Den stora Parkhallen kan rymma upp till 600 personer och är en av de bästa lokalerna för dans och andra sammankomster i Arboga.

Till ordförande för årsmötesförhandlingarna valdes sedan Sten Jansson, som klubbade igenom de beslut som togs gällande verksamhet och ekonomi samt frågan om ansvarsfrihet för styrelsen för år 2020. Till kassör för åren 2021-2023 valdes Inger Eriksson. Övriga personval hänsköts till föreningens ordinarie årsmöte under våren 2022.

Information omresor och aktiviteter

Birgitta Berg berättade om de resor som planeras. Resan till Blå Hallen med efterföljande Ålandskryssning i slutet av november går att anmäla sig till. Två andra resor som planeras är en travresa samt en adventsresa med julbord. Mer information finns under fliken resor.

Andra aktiviteter som är igång vattengympa på Ekbacksbadet på onsdagar och Rörelseglädje i Sturehallen tisdagar kl 10.30. Den 8 oktober startar mattcurling, inomhusboule med lätta bollar samt PRO-café i Folkets Park, fredagar klockan 10.00-12.00

Fredagen den 15 oktober blir det oktoberfest på Stadskällaren. Anmälan senast den 8 okt. till Göran Stolpe.

Mer information om alla aktiviteter och resor finns under respektive flik här på hemsidan.

Ordförande Ulla Berndtsson avslutade mötet och hälsade välkommen till nästa PRO-träff den 26 oktober.

Per-Olov Nilsson berättar om Folket Parks historia