Förening Arboga

Aktuell information från PRO riksorganisation

Grattis PRO:are – nu får alla som behöver konsumentrådgivning

Förlorat pengar på inställd resa? Hamnat i strid med hantverkaren? Lurad av telefonförsäljare? Nu kan du som är PRO-medlem, oavsett var du bor, få hjälp av Konsumentcentrum – en del av Råd & Rön.

Från och med nu får alla PRO:are som behöver stöd med krångliga konsumentfrågor ta hjälp av Konsumentcentrum som är en del av tidningen Råd & Rön.

Det här kan du få hjälp med:

✔ Konsumentvägledning via e-post och telefon gällande konsumenträttslig lagstiftning, information inför köp och råd vid klagomål.

✔ Du kan skicka in avtal eller anmälningar, till exempel till Allmänna reklamationsnämnden, om du vill få dem granskade.

✔ Vid behov får du också hjälp att kontakta företagen.

Möjligheten att få konsumentstöd är en del av ditt PRO-medlemskap och gäller under hela 2021. Det är viktigt att du har ditt medlemsnummer tillgängligt då vi kommer att fråga efter det.

Telefon: 08-674 43 74, måndag–onsdag klockan 9–11 och 13–15
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se

Läs mer om erbjudandet på PRO:s hemsida Länk till annan webbplats.

Ett digitalt smörgåsbord för dig som vill lära dig mer
På det digitala smörgåsbordet hittar du initiativ som Digitalhjälpen från Post- och telestyrelsen, Seniorsurfarna från SVT och Inte ensam-projektets utbildningspaket. Om du inte har tagit klivet in i den digitala världen finns det en ny handledning för meningsfull telefonkontakt – för dig som vill bli någons fikavän eller starta en samtalsgrupp. På smörgåsbordet finns nåt för alla – från ett grundläggande utbildningspaket för att lära sig att använda en smart telefon (Android eller iPhone) till mer avancerade vägledningar för att genomföra videosamtal eller handla mat på nätet.
Kontakta ABF för att starta en cirkel i din förening. Digitalt eller fysiskt när pandemiläget tillåter.
Här hittar du flygbladet med det digitala smörgåsbordet! Länk till annan webbplats.

Trippelskrapet – om prenumerationer som säljs via telefon till medlemmar
Viktig information att delges alla berörda i PRO.

Sedan flera år tillbaka har försäljning av prenumerationer på PRO Trippelskrapets lotter genomförts. Idag har vi ca 20 000 prenumeranter, både medlemmar och andra som stödjer PRO med att prenumerera på Trippelskrapet. Detta är en viktig inkomstkälla för alla led i PRO.

Tyvärr har det visat sig att telefonförsäljning sker på ett icke korrekt sätt där uppringande nummer inte kan kopplas till något företag. Telefonnumret blir vid efterkontroll utan identitet och det kan misstänkas vara bedragare som ringer upp.

Sedan hösten 2020 har PRO Trippelskrapet infört att en efterkontroll av uppringande nummer visar att det är på uppdrag PRO som du fått det här samtalet.
johnny.lofstrand@pro.se eller anna.stiernholm@nordiclottery.se så snart som möjligt. Det är även möjligt att ringa till undertecknad.

Med lite vårkänsla i hälsningen

Johnny Löfstrand
Lotteriföreståndare

Äldrecentrum startar en ny vetenskaplig tidskrift
Äldrecentrum arbetar för att sprida kunskap om äldre- och åldrandefrågor, inte minst genom sin tidskrift Äldre i Centrum. Nu startar Äldre i Centrum Vetenskapligt supplement, en praktiknära vetenskaplig tidskrift för både forskare vid universitet och högskolor och FoU-verksamheterna. Språket är svenska, för att öka tillgängligheten. I veckan publicerades de första artiklarna på tidskriftens hemsida.
Läs första artiklarna här: https://aicvs.se/index.php/aicvs/ Länk till annan webbplats.

Tankar kring tidskriften: https://aldrecentrum.se/enskild-nyhet/aldrecentrum-startar-vetenskapligt-tidskrift/ Länk till annan webbplats.