Förening Umeå City-Mariehem

Medlemsträff 21 sept

En solig och skön onsdag gick september månadsträff av stapeln. Ett 40 tal seniorer hade sökt sig till 7.ans mötesplats. Ordförande Anita Berg hälsade välkomna och informerade dagens innehåll. Lite kuriosa gav vid handen att dagens namn var Matteus men att det även var "Alzheimerdagen", "Minigolfens dag" och "Internationella fredsdagen". Därefter överlämnades scenen till Linda Marklund från Burträsk. Hennes koncept är Västerbottnisk folktro blandat med egna betraktelser. Mycket handlade om byn Siksele där bl.a Linda Marklunds faster Alma bodde. Faster Alma satte djupa spår hos Linda M. och till hennes 100-årsdag skrev Linda M. en hyllning. Denna faster Alma pendlade mellan fantasi och verklighet och hon blandade ofta bibelord med citat. Hon kunde berätta om "Trollen i kammarbergen", "Näcken i Sikseleforsen", "Bäran", om Tage och Tekla Törnkvist i Ajaur, Simon i Halvträsk också om sina förfäder Jon och Agda Jonsson. Pendeln svängde från dåtid till nutid ur Linda Marklunds synvinkel. Barbro Jonsson tog plats och förde oss in på lättgympa varpå, hon bjöd in till pǻtår med en god kaka. Information av ordförande Anita Berg om: PRO-mervärde", "Livsstilsförändring" och en "PRO-resa". Kommande aktiviteter är: Canasta startar 27/9; Bokcirkel startar 4/10; Handarbetscafé startar 6/10; Kura skymning 30/10; Swing Café 24/9 /3 ggr under hösten. Våffelcafé 10/10; Öppet Hus bjuds med soppa och smörgås samt besök av P-A Staflund som berättar om K4, Ingegerd Johansson talar omkring Munhälsa. Nästa möte blir Höstmöte den 26/10 och då serveras palt samt information om Diabetes. En trivsam eftermiddag gick mot sitt slut. Hejdå hördes från olika håll till olika håll. Ett välkommen tillbaka blev hälsningen från styrelsen. Läs mer Word, 15.4 kB.