Förening Umeå City-Mariehem

Höstmöte/medlemsträff 26 oktober 2022

Höstmöte med palt och information om Diabeter typ1 och typ2

Foto: Anne-Louise

Höstmöte/medlemsträff med palt och information om den diabetes. Dagen startade med palt mingel, borden var dukade och alla fick palt efter önskemål. Anita Berg öppnade mötet och som presidium utsågs Anita Berg som ordförande och Barbro Jonsson som sekreterare för det sista höstmötet för PRO Umeå City-Mariehem. Dagordningen godkändes och justerare utseddes. Föreningens aktiviteter presenterades, vattengympa, canasta, handarbetscafé samt de mycket populära och välbesökta våffelcaféerna. En bokcirkel är i åtanke och under 2023 kommer startas såsom livscaféer en samtalsgrupper om 6-8 personer och som handlar om ett aktivt och värdigt åldrande. Intresse finns för akvarellmålning, fotobok per telefon, kaligrafi och dagsresor. Verksamhetsplanen för 2023 godkändes. Anne-Louise Albinsson redogjorde för budgeten och den godkändes. Medlemsavgiften förblir även samma nästa år. Hanna Enwald från Diabetesföreningen i Umeå berätta om hur det är "Att leva med diabetes". Man skiljer på Typ 1-diabetes och Typ 2. Båda räknas som en stor funktionsvariant. Tecken på diabetes är t.ex. trötthet, kissnödig, törst, kramper i vaderna, dimsyn, viktminskning. Viktigt är att tänka på att man ska se till att må bra. Kost och motion viktiga faktorer. Man ska se till att ge sig själv en livsstilsanpassning---hur ska jag leva mitt liv. Man ska hitta sin egen balans, prova det man känner för och göra medvetna val. Hanna Enwald visade också på hjälpmedel som finns att tillgå, exempelvis insulinpumpar och andra apparater. Tekniken har gått framåt och mycket har förändrats i den vägen. Hanna Envald tackades med applåder och ett tack för ett informativt och mycket viktigt budskap utan pekpinnar men däremot insikt och öppnade sinnen för att öka förståelsen. Läs mer Word, 15.4 kB.