Distrikt Värmland

Maj 2020

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

Hej på er!
Jag hoppas att ni har det så bra som möjligt under rådande förhållanden. Nu har vi firat valborg och 1:a maj på ett sätt som jag aldrig har varit med om tidigare. På valborgsafton så var vi hemma och tog det mycket lugnt. Jag var bland annat inbokad för att hålla ett vårtal i Sölje som jag sett fram emot mycket men även detta blev inställt. Men jag hoppas att jag får möjlighet att hålla vårtal i Sölje nästa år istället! Men vi får anpassa oss till rådande förhållanden och det gick ju bra att fira valborg och 1:a maj på ett annorlunda sätt. Det som är mycket, mycket värre och svårare för många av oss är att inte få träffa sina nära och kära under lång tid. Men vi måste hålla ut och den här pandemin kommer att försvinna men vi vet inte när men vi vet att den försvinner till slut! Så håll ut!

Vi har haft AU möte på Thorsten Borns altan med behörigt avstånd mellan oss och så har vi haft vårt första styrelsemöte på telefon och allt har fungerade fint. Styrelsen beslutade att vi ska genomföra PRO Värmlands årsmöte per capsulam och det ska vara klart till slutet av juni. Det innebär bland annat att alla anmälda ombud får årsmöteshandlingarna utskickade i pappersform. Vidare får ombuden dessutom ett svarsformulär att fylla i om man ställer sig bakom förslagen eller inte. Därefter skickas det ifyllda formuläret till PRO Värmland som registrerar alla inkomna svarsformulär och upprättar ett protokoll utifrån resultatet. De frågor som kommer att behandlas på detta årsmöte är verksamhets, ekonomisk och revisionsberättelse för 2019 samt val. Övriga frågor kommer vi att ta upp på vårt höstmöte som vi förhoppningsvis ska kunna genomföra den 28 oktober och som vi har inbokat på Folkets Hus Forshaga. Vidare beslutade styrelsen att även ställa in planerad verksamhet i augusti månad. När det gäller distriktstävlingar så hoppas vi att boule och golftävlingarna kan genomföras som planerat ute i sommar. PRO vetarna återkommer vi med när vi vet om coronaviruset avtagit eller ej. Vi kommer självklart att följa de lagar, rekommendationer, råd som myndigheter beslutar om. Det som vi hoppas är att vi kan göra en omstart i september månad och då se vad vi kan genomföra av höstens planerade verksamhet och vad vi kan ta in av ej genomförd verksamhet under våren/sommaren.

Nu har vi även skickat ut inbjudan till samtliga PRO föreningar att delta i vårt första telefonsammanträde mellan distriktet och föreningarna. Eftersom PRO Värmland har 61 föreningar så har vi delat upp det vid fyra tillfällen. Det ska bli mycket intressant att genomföra dessa telmöten och jag tror säkert att det kommer att fungera bra för det är enkelt att koppla in sig i samtalen. PRO har använt sig av detta i flera år och det är som sagt vad ett enkelt sätt att kommunicera mellan människor.

PRO har nu också börjat med den digitala Zoom och även detta är ett enkelt sätt att kommunicera och då kan man också se varandra. Så jag är övertygad om att efter denna coronapandemin så kommer många fler både inom PRO och andra organisationer/företag mm att använda sig av digital kontakt.

När jag ser framåt så ska vi inom PRO börja arbeta än mer aktivt med våra viktiga frågor. Det handlar om äldreomsorgen där det nu verkligen kommit i dagen vilka brister som finns. Besparingar och konkurrensutsättningar har fått företräde framför kvalitet inom äldreomsorgen. Det måste bli ett slut på detta! Det handlar även om pensioner så att människor kan leva ett bra liv efter att ha lämnat arbetslivet. Pensionsmyndigheten har nu presenterat en prognos för pensionerna nästa år som visar på sänkta pensioner med 1.5 procent eller ungefär 180 kronor i månaden för en pension på 12 000 kronor i månaden. Att det blir så här visar på bristerna i pensionssystemet. Det påstås att inkomstpensionen följer löneutvecklingen men det gör den först när man räknat av 1.6 procent. Eftersom löneutvecklingen blir svag nästa år 0.1 procent så beräknas inkomstpensionen enligt följande. Löneutvecklingen 0.1 procent – 1.6 procent innebär en minskning av pensionerna med 1.5 procent. Så det är inte konstigt att gapet mellan de som har arbetat och de som arbetar ökar för varje år! Utifrån denna brist och andra brister så måste pensionssystemet förbättras!

Nu hoppas jag att corona pandemin ebbar ut så snart som möjligt så att vi har möjlighet att träffas igen och att vi inom PRO kan starta upp alla trevliga möten, aktiviteter, arrangemang, utbildningar mm. Till dess sköt om er och var rädda om er!

Kram Lisbeth.