Distrikt Värmland

Augusti 2020

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

Ordförande har ordet augusti 2020

Hej på er!

Denna vår och sommar har varit helt annorlunda för de allra flesta av oss på grund av corona pandemin. Jag hoppas att det gått bra för er trots att ni inte fått träffa era nära och kära i samma utsträckning som ni vanligtvis kan göra. Jag har träffat barn, barnbarn och barnbarnsbarn utomhus några gånger samt i övrigt via telefon och sms. Vi har varit hemma hela sommaren och enbart gjort kortare bilturer i länet. Jag har läst mycket bland annat David Lagercrantz böcker som är uppföljning av Stieg Larsson Millenniumsböcker om Mikael Blomqvist och Lisbeth Salander. Mycket bra! Vidare har jag städat och rensat i skåp och lådor och kört till återvinningen. Efter besöket på återvinningen var det bara att åka till bilverkstaden. Punka på två av däcken på vår gamla Volvo!!!

I skrivande stund är vi redan i slutet av augusti och jag vet inte när vi kan starta upp vår vanliga PRO verksamhet igen med trevlig, social samvaro, utbildningar och många, många andra aktiviteter och arrangemang. Under sommaren har en hel del PRO föreningar anordnat utomhusaktiviteter såsom boule, stavgång och även bjudit in till fikastunder med sång och musik på ett coronasäkert sätt. Vidare har det bildats ringkedjor för att hålla kontakt med medlemmarna i ett flertal föreningar för att motverka ensamheten. Allt detta tycker jag har varit mycket bra eftersom många av våra medlemmar har saknat den sociala samvaron med sina vänner. Men hur blir det i höst och vinter? På vilket sätt kan vi anordna arrangemang och aktiviteter inomhus som är coronasäkert och som följer de rekommendationer och restriktioner som finns. Det här håller vi på och funderar på inom PRO Värmland och vi återkommer när vi har förslag och ideer.

För att stötta upp PRO föreningarna samt förbättra kommunikationen mellan distriktet och föreningarna har distriktsstyrelsen beslutat att varje ledamot, både ordinarie och ersättare ska bli kontaktperson/fadder åt ca 5 PRO föreningar var. Efter nästa styrelsemöte kommer en presentation att ske vem som är fadder åt vilka föreningar och hur man ska arbeta tillsammans. Det finns redan ett antal PRO distrikt som har denna fadderverksamhet och som anser att det fungerar bra och jag hoppas att så ska bli fallet även i vårt PRO distrikt! Vidare ska vi genomföra telmöten med PRO föreningarna och inom en snar framtid även digitala möten. PRO har allt sedan pandemin startade i mars månad genomfört alla AU och styrelsemöten samt ordförandeträffar med mera digitalt och visst fungerar det bra. Jag tror att även när pandemin är över så kommer många möten att vara digitala men det digitala kan inte ersätta det personliga mötet helt och hållet utan jag anser att det ska vara ett komplement i vår framtida mötesverksamhet.

PRO Värmlands höstmöte ska enligt verksamhetsplan genomföras den 28 oktober i Folkets Hus Forshaga men vi vet ju inte om detta kommer att gå. Om det inte går så planerar vi att genomföra även höstmötet per capsulam. Men detta återkommer vi med när vi vet hur läget är gällande pandemin. All övrig verksamhet förutom AU och styrelsemöten är inställt under den kommande tiden men vi arbetar på att försöka få igång viss verksamhet på ett coronasäkert sätt.

Så vill jag gratulera vår verksamhetsansvariga Elisabeth som nu har blivit mormor till en liten Algot och jag kan meddela att både Algot och mormor mår mycket bra! Grattis Elisabeth och njut av ”livets efterrätt”!

Ha det bra och hör av er om ni har frågor, synpunkter eller förslag på coronasäker PRO verksamhet!

Kram Lisbeth.