Distrikt Värmland

December 2020

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

Ordförande har ordet december 2020.

Hej på er!

Nu ska det äntligen bli skrivet ett ”Ordförande har ordet” efter ett uppehåll på ett par månader. Anledningen till uppehållet är att jag mist min man och livskamrat sedan nästan 37 år och det har varit mycket annat som måste ordnas mitt uppe i all sorg och saknad. Men jag vet och inser att livet måste gå vidare men det är tomt, tyst och saknaden är stor.

När jag skrev i september månad så började vi inom PRO att hysa hopp om att pandemin skulle fortsätta att minska och att vi skulle kunna börja starta upp vissa inomhusaktiviteter under corona säkra former. Men så blev det tyvärr inte utan pandemin tog ny fart och en andra våg av viruset gjorde att PRO liksom andra fick stänga ner all verksamhet tills vidare. Så i nuläge vet jag inte när vi kan starta upp igen! Vi hade ju planerat in utbildningar för hemsidesansvariga samt en ordförande/trippelskrapskonferens. När det gäller hemsidesansvarigas utbildning så har de som var anmälda till kursera i höst fått uppgifter via e-post för att kunna börja arbeta med sin hemsida i alla fall. Bättre än ingenting. IT-gruppen som består av Elisabeth Karlsson, Margita Hultgren samt Per-Eric Hedin forsätter att se över hur de kan utbilda i både hemsidan och Harald. Det kan bli digitalt, men vi hoppas naturligtvis att vi kan i början av nästa år ha fysiska kurser i mindre grupper, men vi får återkomma i början på nästa år med detta när vi vet hur läget är med covid-19.

Jag förmodar att ni alla har tagit del av den granskning som IVO gjort när det gäller äldreomsorgen i vårt land och som påvisar stora brister på många platser. Detta är oacceptabelt och därför måste vi nu ta krafttag och gemensamt arbeta för en förbättrad äldreomsorg. De viktigaste kraven är att det måste till mer resurser till äldreomsorgen och att det ska finnas utbildad personal som självklart ska ha goda arbetsvillkor! Vidare ska varje människa, även vi äldre ha rätt till individuell bedömning av en läkare när vi blir sjuka. Dessa frågor mer flera ska vi inom PRO ta upp och här har KPR i varje kommun en viktig uppgift att arbeta vidare med. Jag hoppas att vi kan komma igång med verksamhet så snart som möjligt och då kommer vi att genomföra träffar för våra KPR ledamöter. Om inte verksamheten kan starta upp så ska vi försöka genomföra dessa träffar på annat sätt!

Vidare vill jag informera er ute i PRO Värmlands föreningar om följande. Det har tidigare gått ut information från PRO om att distrikt och föreningar måste ha ett särskilt konto på Swedbank för att man ska erhålla medlemsavgiften från PRO. Men detta stämmer inte! Både distrikt och föreningar kan ha sina vanliga konton och utbetalningarna kommer att ske som tidigare!

Eftersom vi tyvärr inte kan ha någon verksamhet i nuläge så vill jag uppmana er alla! Håll kontakt med varandra, ring, mejla, sms:a, skicka ett kort eller träffas några stycken utomhus och tala med varandra. Jag vet att det finns flera föreningar som har träffar utomhus i små grupper som gör att det inte blir så ensamt för många. Fortsätt med det så länge vädret tillåter men tänk på att följa råd, restriktioner och rekommendationer!

Nu närmar sig julen med stormsteg och för de allra flesta av oss blir det en mycket annorlunda jul och nyårshelg och då är den där kontakten än viktigare. Så håll kontakt, var rädda om er och så får vi hoppas att vi snart kan träffas igen i vår fina och trevliga PRO verksamhet!

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR OCH KRAM TILL ER ALLA! // LISBETH.