Distrikt Värmland

Tidigare utgåvor av Ordförande har ordet

Personer framför träd

Ordförande har ordet januari 2021.

Hej på er!
God fortsättning på det nya året och jag hoppas verkligen att vi har ett bättre år framför oss än det som vi lämnar bakom oss. Det som jag i första hand tänker på är den pågående pandemin som har gjort att vi inom PRO inte har kunnat ha vår fina, trevliga och viktiga verksamhet för alla våra medlemmar under 2020. Det har ju varit detsamma för alla att man inte kunnat göra allt som man alltid har varit van att göra. Jag vet också att det varit mycket jobbigt för många och att ensamheten har ökat både bland äldre och yngre. Men det gäller att fortfarande hålla ut, hålla i och hålla avstånd samt följa gällande lagstiftning, rekommendationer och råd! Det finns dock hopp om en ljusare framtid nu när vaccinationen har kommit igång och jag tror att vi snart kan börja skönja det berömda ljuset i tunneln! Jag hoppas det! För jag ser verkligen fram emot när vi kan starta upp vår fina PRO verksamhet igen, när vi på distriktet kan bjuda in till utbildningar, aktiviteter och olika arrangemang. Jag ser fram emot när våra 61 föreningar återigen kan anordna medlemsmöten, träffar, resor samt en rad andra aktiviteter och arrangemang för sina medlemmar.

Eftersom vi ännu inte kan samlas fysiskt så har PRO:s styrelse beslutat om dispens från stadgarna när det gäller distrikts, samorganisationer och föreningarnas årsmöten. PRO Värmlands verksamhetsansvarige Elisabeth har sänt ut information om detta till era PRO-föreningars e-postadresser och ni har fått det som information via PRO-Informerar Nr 1. Information finns även på PRO Värmlands hemsida:
www.pro.se/varmland Länk till annan webbplats.
Har Ni frågor hör av er till Elisabeth eller mig!

PRO Värmlands styrelse kommer att ha årets första styrelsemöte i början av februari och detta möte kommer att ske digitalt och då kommer vi att fatta beslut om hur vi ska genomföra vårt årsmöte som är inplanerat till den 28 april. Jag hoppas att vi kan samlas fysiskt i Forshaga Folket Hus men om inte detta går så kommer jag föreslå att vi genomför årsmötet per capsulam som vi gjorde förra året. Jag hoppas också att vi i vår/sommar kan genomföra våra utomhus tävlingar i boule och golf men jag tror tyvärr inte att vi kan genomföra vår populära frågesport PRO vetarna om inte läget förbättras och alla restriktioner är borta.

Något som tyvärr har ökat i samband med vaccinationen är risken för telefonbedrägerier mot äldre. En del regioner kontaktar patienter via telefon medan andra inte gör det.

Bedragarna som ringer utger sig för att vilja hjälpa till i samband med vaccinationen och för att kunna göra detta så uppmanar man de uppringda ta fram sitt bank-id eller sin bankdosa och knappa in sig så att de kan hjälpa till! Men gör aldrig det! Om man ringer från regionen så ber de aldrig om detta utan bokar enbart en tid! Så tänk efter före och oavsett vem som ber dig t ex via telefon- knappa aldrig in din bank-id eller bankdosa!

I början av februari kommer årets första nummer av vår fina, intressanta och mycket läsvärda tidning PRO Pensionären och med den medföljer medlemskort och inbetalningsavi för medlemsavgiften 2021. Ditt medlemskort för 2021 sitter i år på betalningsavin så kom ihåg att klippa ur detta. Tyvärr kommer det inte att vara något separat medlemskort under 2021 men det kommer att införas igen nästa år.

Jag vill uppmana er alla att fortsätta hålla kontakten med varandra genom telefonsamtal, brev, sms, e-post eller på annat sätt. Som jag skrev i mitt förra inlägg att ni som kan, varför inte mötas digitalt över en fika eller middag och ni kan också umgås utomhus när vädret tillåter. Var rädda om varandra!

Ha det bra och hör av er om det är något till Elisabeth eller mig!

Lisbeth Staaf Igelström