Förening Fålhagen

24/3 2023 Rundvandring i Stadshuset

Studiebesök i Uppsalas nya Stadshus. En guidead visning för PRO Fålhagen.

Personer framför träd
Uppsala Stadshus
Interiör Stadshuset

Fredagen den 24/3 2023 var 37 medlemmar anmälda till en presentationsvandring i Uppsala nya Stadshus, tyvärr av olika skäl blev vi till sist bara 26.
Det var en informativ förevisning, där vi blev inbjudna att sitta i den imponerande plenisalen på entreplan. Våra guider Lena Nyström och Karin Strömberg-Book visade på storbild hur huset föränrats sedan bygget 1957 till i dag.
Nedan några noteringar:
Stadshuset som nu är på imponerande 27 000 kvm, har plats för 1600 anställda och i huvudsak, med några få undantag, hela kommun-administrationen under samma tak.
PEAB byggde under åren 2018 - 2021. Stadshuset som började byggas 1957 och ritades av bröderna Erik och Tore Ahlsén, var tänkt att ha ungefär den utformning som det nu fått, men pengarna tog då slut. Dagens slutliga utformningen ritades av Henning Larsen (samma arkitekt som ritade UKK) fick namnet "Fröja ånyo", eftersom det första förslaget fick namnet Frejas hus.
En rolig detalj är att väggarna, är tänkta bli klädda med emaljplattor i olika nyanser. Endast den norra finns redan på plats (se bild) och plattorna för de andra väggarna skall finnas någonstans, man letar.
Mot väster skall färgerna gå i rött, mot norr i blått, i söder mot gult och mot öster i vitt.
En mycket intressant eftermiddag blev det.

Våningsplanering i Stadshuset