Förening Fålhagen

20231005 Industriminnesföreningen

Torsdagen den 5/10 2023 träffades vi på Uppsala Industriminnesförening för en guidad tur runt i minnenas industri och verkstads stad, Uppsala.

Personer framför träd
Lars-Inge Larsson guidar  runt i museet

För många är industristaden Uppsala och dess historia okänd. Den syns inte i turistbroschyrerna och den förekommer bara sporadiskt i de böcker som skrivits om staden. Men Uppsala var från 1860-talet fram till 1970-talet en livaktig industristad med tillverkning av cyklar, motorcyklar, utombordare, skor, tvål och skönhetsmedel, med textilindustri, livsmedelsindustri, boktryckerier, mekanisk industri och tegelbruk och mycket annat. Uppsala Industriminnesförening har plocka fram detta alltför bortglömda kulturarv, förvaltar och levandegör det på ett imponerande sätt.
21 intresserade lyssnade på Lars-Inge Larsson och Ove Hedin, som med entusiasm berättade om vår stads industrier och verkstäder.
Historiekunskap och kaffe med dopp ingick i medlemsträffen.