Förening Fålhagen

Perra leder stolgympa

20230210 Medlemsträff

Lätta rörelser vid stolen

Vi var 34 anmälda till denna Fredags medlemsträff, som var tänkt att väcka intresse för Släktforskning, kanske i Studiecirkel format senare.
För att inspirera till detta inbjöds en veteran i ämnet Stefan Simander, som i trettioårstid varit inspirerad och inspirerat andra att ägna sig åt denna resa i det förgångna.
Hur man börjar:
Det finns många nybörjarkurser på nätet, bl.a. "Släktforskning för novoiser"
Inventera släkten på vad de vet eller kommer ihåg.
Kolla födelsedata, namn, datum och födelseort så blir sökandet lättare.
Hjälp och stöd finns att få från Upplands Släktforsknings Förening.
Ordförande Roland Skoglund.
Man kan ta hjälp av DNA-tester, där det finns 4 olika instanser som kan värdera sökresultat till varierande kostnader och resultat, beroende på var ursprunget är.
1/ Family tree DNA
2/ MyHeritage
3/ 23 and Me
4/ Ancestry
Stefan svarade även på diverse frågor efter den obligatoriska kaffe pausen.
Innan den ledde Per Hansson oss i olika lätta gymnastiska rörelser vid stolarna. Alla deltog med entusiasm och förhoppning är att man fortsätter lite hemma på egenhand. Naturligtvis blir detta inslag rutin på våra möten framöver.
Utöver detta kunde alla ta del av det aktivitetsutbud, som andra föreningar och organisationer erbjuder.
Det var vårprogram från Södra Hagunda, UPS programblad för Storgatan 11, Senioraktiviteter på IFU arena m.m.

PRO Fålhagen tipsar, klicka här! Pdf, 320.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Stefan Simander, Släktforskning