Förening Fålhagen

20220615 Guidad tur runt Uppsala

Bergsbrunna Buss

Foto lånat av Bergsbrunna Buss hemsida

Guidad busstur Uppsala runt under 2 och en halv timme med stadsarkitekt Claes Larsson som ciceron.

Vi var 40 medlemmar som samlades utanför UKK för att få en guidad tur runt Uppsalas nya bostadsområden, samt information om kommande och planerade stadsdelar.
Vår guide, stadsarkitekt Claes Larsson, berättade initierat om vad som skett de senaste åren och också vad som ligger för planering framöver.
Resan började vid Vaksala torg ut på Vaksalagatan, Tycho Hedens väg, Råbyleden, Fyrislundsgatan, Fålhagsleden, Strandbodgatan, längs Fyrisån, fram till blivande Tullgarnsbron, genom Industristaden och ut på Kungsängsleden mot Rosendal, Gottsunda, Bäcklösa, Sunnersta över Flottsundsbron och in mot Uppsala på Gamla E4:an, Kungsgatan och tillbaka till Vaksala Torg.
Sivia kommer att rivas inom kort troligen i Augusti 2022, men det är osäkert vad som Sivia torg blir ersatt av. Detta beror på de farliga bränsletransporterna som idag passerar på järnvägen till Arlanda.
Gränby sportfält kommer att byggas ut med Is- och Simhall, ytterligare ett stort sporthotell är planerat. I sportfältets närhet har redan ett 16 våningar högt bostadshus börjat byggas. Vid Gränbystaden kommer ett ambulanscenter att uppföras.
Längs Fyrislundsgatan, med början vid Gränby Centrum, kommer fler bostäder och affärer att byggas. Från Gränby Centrum ända ner till Fålhagsleden. Den lilla trädoas nere vid Fålhagsleden kommer att försvinna. Träden planterades där tidigare för att vara en trädreserv, men är nu för stora att flyttas.
Ångkvarn kommer till stora delar att rivas, endast tre stora tegelbyggnader bevaras. I detta område planeras 900 - 1000 bostäder.
Uppsala har fler Naturskyddsområden. Bland annat Fyrisån, Dag Hammarskölds väg, Kronparken och Stadsparken.
Rosendal som har skapats på ca. 8 år är nu färdigt till 2 tredjedelar, för närvarande bor här ca.15 000 personer. Resterande tredjedel kommer att stå klart om ytterligare 8 år.
Gottsunda Centrum byggs ut med ett stort torg samt ytterligare affärer, simhall, bibliotek m.m.
Resan gick sedan ner mot Bäcklösa (Ultuna trädgårdsstad) även detta område har vuxit enormt på bara några år.
Vid Sunnersta gropen blev det kaffe-paus i solskenet. Kaffe/te samt en god smörgås med ost och skinka.
Resan fortsatte sedan över Flottsundsbron (som är gräns mellan Uppsala och Knivstas kommuner) och sedan tillbaka mot Uppsala igen. Vi passerade då de områden där man planerar för enorma byggnationer. Ny järnvägsstation, Uppsala Södra och mycket annat. Resan avslutades, men vi hann även passera det utbygda Stadshuset, som när det byggdes inte kunde slutföras helt beroende på pengabrist, men nu är det klart. 1650 personer arbetar i Stadshuset idag. Invigning som av diverse olika skäl ännu inte har gjorts, kommer i september att göras. Claes berörde även den planerade spårvagnssträckningen. Om det blir av avgörs i höstens val.