Förening Vantör

2024-02-12: Bussutflykt till Lasse Åbergs museum

Lasse Åbergs museum

Bussutflykt till Lasse Åbergs museum i Bålsta 2024-02-12

Tack vare bidrag från PR O Stockholms distrikt kunde vi ordna en bussutflykt för nya och tidigare medlemmar, sammanlagt 29 personer, till Åberg museum i Bålsta.

Ett mycket trevligt museum med en mycket duktig guide, Max Åberg, son till Lasse Åberg. Han tog oss igenom seriehistoriken från 1915 till nutid på ett spännande och roligt sätt. Från den allra första teckningen och framåt med tillkomsten av serier, Disney, Musse, Pinocchio och annat. Även en del konst med anknytningar. Självklart fanns det lite från alla sällskapsresefilmerna med bl a golfmaskinen. Efter guidningen blev det tid för lunch, lite mer rundvandring, titt på alla leksaker och lite shopping där man kunde få det man köpt signerat av Lasse Åberg själv.

Bilder från utflykten finns på vår Facebook-sida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..