Förening Stureby

Sven-Harrys konstmuseum, 2022-11-09-

Årets sista (22-07-12) kulturpromenad blev ett besök på Medeltidsmuseet Länk till annan webbplats.. Efter besöket smakade det bra med fika på "Vetekatten" vid Stockholms Central.

Idag 23/11 besökte vi Strindbergsmuseet i Blå tornet på Drottninggatan 85 här i Stockholm. Museet inkluderar August Stindbergs sista bostad där han bodde de sista fyra åren av sitt liv. Här tog vi del av hans mycket intressanta liv, hans omfattande verksamhet och skapande inom författarskap, måleri, fotografi och teater. Här kan Du läsa om Strindbergsmuseet Länk till annan webbplats. och August Strindberg Länk till annan webbplats. . Vi avslutade årets näst sista kulturpromenad på Expresso House.

9/11 Besök på Sven-Harrys konstmuseum Länk till annan webbplats. och utställningen Kraftverk - hantverk i en ny tid, ett samarbete med Stockholms Hantverksförening. I dag gick vi runt bland skomakare, florister, skräddare och tatuerare i deras tillfälliga verkstäder på museet. Vi tog också del av verk av yxmakare, tapetmakare, papperskreatörer, muralmålare mfl. Utställningen Kraftverk Länk till annan webbplats. ger en mycket intressant inblick i hantverkets historiska betydelse och vikten av det arbete som dagens hantverkare gör för att hålla de gamla traditionerna vid liv. Vi avslutade besöket med en fika på kafe Ritorno på Odengatan.

26/10 Besök på Ersta diakonis museum. Verksamheten startade 1851 av Marie Cederschiöld och på museet får man ta del av dess utveckling och framtidsplaner. Marie Cederschiöld var Sveriges först utbildade sjuksköterska och diakonissa och var en av dem som låg bakom svensk sjukvårds utveckling och kvinnors förutsättningar i samhället. Här kan du läsa mer om Ersta Diakoni och museet. Länk till annan webbplats.

12 oktober besökte 4 stycken Olle Olsson, Hagalunds museum. Mycket att se -både galleri och keramikverkstad samt även två kortfilmer. En med Olle Olsson själv och en där dottern berättar om sin far. Besöket avrundades med gofika i cafeterian.

Här kan du läsa om Olle Olsson Länk till annan webbplats.

28.9 åkte 6 st till Naturhistoriska Riksmuseumet. Vi kollade på dinosaurier och på Polartrakterna på en av muséets tre våningar. Så det finns mycket kvar att skåda - det får bli minst ett besök till. Vi avslutade besöket med en samling på muséets Kafé o Restaurang Fosilen för en fika/lunch. Här kan du läsa om museet Länk till annan webbplats.

På utflykten 14.9 till Spårvägsmuseum, Norra Djurgårdsstaden var vi 9 deltagare. Där fanns mycket att både se och göra för både barn o vuxna. Många minnen väcktes, när vi såg gamla spårvagnar, bussar, t-banor, uniformer och biljetter. En härlig utflykt som avslutades med go fika på deras servering. Läs om museet här. Länk till annan webbplats.