Förening Stureby

Stadsmuseet

24 maj var 5 st på Stadsmuseum. Länk till annan webbplats.
Det var vårterminens sista KulturPROmenad.

Almgrens, Verkmästarens kontor, många vackra färger på trådarna

Idag onsdag 10 maj var 6 personer på Almgrens Sidenväveri Länk till annan webbplats.. Innan det besöket hann vi med ett besök i Katolska Domkyrkan Länk till annan webbplats., Medborgarplatsen (där en av våra medlemmar sjunger i kören). Den var mycket stor o vacker.
Sidenväveriet är från 1862. Guiden Liv berättade om verksamheten. Vävstolarna/maskinerna fungerar fortfarande. Väveriet väver band, slipsar, sjalar.
De kommer att ta emot 3 elever i höst för att få hantverket att leva vidare.

Armemuseum

Idag (26 april) var vi 9 st som besökte Armémuséet. Länk till annan webbplats.
Där fanns mycket att kolla in både vapen, uniformer, affischer m m. Besöket avslutades med fika/lunch i deras restaurang. Därefter PROmenerade vi till Kungsträdgården och beundrade den fantastiska körsbärsblomningen.

Den 12 april var 7 personer på Spritmuséet Länk till annan webbplats..

Waldemarsudde, "Kvinnliga pionjärer - Visionära landskap"

Idag 29 mars var vi 6 st som tog oss till Waldemarsudde Länk till annan webbplats. och tittade på utställningen "Kvinnliga pionjärer - visionära landskap". Länk till annan webbplats. Det är verk från perioden 1890-1920 av Ester Almqvist, Anna Boberg, Ellen Trotzig och Charlotte Wahlström som ställs ut.
Besöket avslutades med gofika/lunch i Prinsens Café, innan vi gav oss ut i snöyran för hemfärd.

Historiska museet

Dagens kulturpromenad, 15/3, blev ett besök på Historiska museet Länk till annan webbplats., Östermalm.
Ett mycket intressant besök där vi (10 st) tog del av vår historia med samlingar, händelser och berättelser från forntid och medeltid fram till nutid.
Vi avslutade med lunch/kaffe på museets restaurang.

Nordiska museet

Idag, 18/1 , besökte vi Nordiska museet Länk till annan webbplats. ute på Djurgården. Här fick vi besökare en mycket intressant överblick över hur vi i Norden bodde, åt, klädde oss och firade våra traditioner från 1500-talet och framåt. Museet inryms i en mycket imponerande byggnad som uppfördes mellan åren 1889 och 1907.

Liljevalchs

Vi var idag (1.3) 11 st som besökte Vårsalongen på Liljevalchs. Länk till annan webbplats. Det fanns 158 alster (av över 4.000 insända) att kolla in. Det var allt från broderier till traktorspår i lera. Efteråt samlades vi på Blåportens uteservering för gofika i den härliga solen.

Kulturhuset

Dagens kulturpromenad, 15/2, gick till Kulturhuset Länk till annan webbplats., Sergels torg. Målet var David Bowie utställningen på Galleri 5, "BOWIE by SUKITA". Intressant!!

Sukita har fotograferat Bowie under 40 års tid, en livslång vänskap. Besöket avslutades med en gemensam fika på Teaterbaren.

Framme vid Waldemarsudde

Idag 1 feb blev det ett besök på Waldemarsudde Länk till annan webbplats. och Isaac Grunewald Länk till annan webbplats.-utställningen. Här kunde vi också ta del av Charlotte Gyllenhammars Länk till annan webbplats. skulpturer. Här finns också verk av Jenny Nyström och Carl Larsson och naturligtvis en hel del konst av Prins Eugen själv.