Förening Stureby

Julskyltning NK

Höstens sista promenad, 2023-12-06, blev en promenad till julskyltningen NK och vidare genom Kungsträdsgården över Norrbro till julmarknaden i Gamla Stan. Vi avlutade med lunch/fika på Grillska huset vid Stortorget i GamlaStan.
En fin julskyltning på NK och mycket att titta på i stånden på julmarknaden.
Några av oss passade också på att göra något inköp inför julen.

22.11 - var vi 6 tappra som trotsade snålblåsten o PROmenerade i Stureby. Vi besökte Stureby Centrum och pratade om dess blomstringstid på 50-60 talet. Därefter gick vi till Stureby Sjukhem och tittade på Äpplen - konstverk av Ann-Charlott Fornhed samt Fågel, Hund utanför Apoteket Tussilagon skulpturer gjorda av Göran Lange. Avslutningsfika i Lokalen. Bra jobbat alla - det blev över 6.000 steg.

Allhelgonadagen var vi 4 st tappra som trotsade kyla o blåst för en PROmenad på Skogskyrkogården. Länk till annan webbplats. En av höjdpunkerna var att se Greta Garbos grav. Vi kollade även in Gunnar Asplunds kapell: Skogskapellet, Heliga Korset, Tron och Hoppet - dock bara från utsidan eftersom det pågick begravningar.
Vi besökte även Minneslunden, som redan nu var smyckad med ett antal ljus. Avslutningsfika på Bageriet såg vi sen fram emot, men möttes av en handskriven skylt på dörren Stängt. Då beslöt vi att var o en fick fika hemma, eftersom det inte finns något annat café där. Det blev totalt 7.000 steg - mycket bra jobbat!xt

Snösätra

Idag, 18/10, promenerade vi från Högdalen förbi Skateparken Länk till annan webbplats. genom en del av Rågsveds naturreservat Länk till annan webbplats. till "Snösätra Wall of Fame" Länk till annan webbplats. och sedan till Rågsved där vi avslutade med en fika på Folkets Hus. Karl Erik ledde.
Intressant guidning hela vägen av Per Sundgren, PRO Vantör, också trevligt att träffa och promenera tillsammans med PRO Vantör i det fina höstvädret.

Östberga

4/10 PROmenad till Östberga Länk till annan webbplats. med firande av Kanelbullens dag på Gamla Östberga Bageri, Stamgatan - Ingalill ledde.

Farsta Gård

20 september gick vi utmed Magelungens Strandpromenad Länk till annan webbplats.
från Farsta Strand till Farsta Gård - Anita ledde. Vi var 3 st som promenerade i det fina vädret och när vi kom fram till Farsta Gård anslöt ytterligare 3 medlemmar. Där fikade vi tillsammans och hade en trevlig pratstund.

Hos Inger i Lyckebo

Höstens första promenad, 6/9, blev en utflykt till Ulriksdals koloniområde Länk till annan webbplats.. Inger Tempel hade bjudit ut oss till sitt "Lyckebo" i området. Vi var nio st som besökte henne i det vackra vädret. Inger bjöd på kaffe, äppelpaj, glass mm. Hon guidade oss också runt i det mycket vackra och natursköna området. Vi är också välkomna tillbaka nästa sommar, det ser vi verkligen fram emot.