Förening Stureby

IT-Kafeerna bedrivs i samarbete med ABF- Stockholm. Alla kan vara med oavsett förkunskaper - det som behövs är att man har en Smart phone eller surfplatta. Så kom och var med! Ingen föranmälan krävs.
Vi fikar i halvtid, kostnad 20 kr
Har du några funderingar ring Eva Frisk 070-3916019
Kommande träffar blir tisdagar jämna veckor kl 13.00 - 16.00 i Lokalen.

På It-caféet 16 april var vi 8 stycken som fick litet tips om hur bli bättre på Facebook av Mia. Olaf informerade om ett nytt redigeringsverktyg, som kommer till alla Google foto användare. Catrin från E Å V stadsdelsförvaltning hjälpte dem, som önnu inte kommit igång med 112 appen - en mycket givande eftermiddag!
Nästa träff blir 16 maj och Catrin från EÅV kommer också med då - tveka inte så
KOM O VAR MED!

På It-caféet 2 april ägnade vi oss åt att fota med mobiltelefonen o sedan redigera bilderna i appen Snapseed - mycket lärorikt!

IT-kafe 2024-03-19

IT-kafe 2024-03-19 Vi fortsätter att utvecklas och blir mer trygga och kompetenta inom IT-området. Förutom att vi var och en får hjlälp med olika saker av i första hand Mia och Olaf tipsade Mia om några appar som är bra att ha. Olaf gick igenom hur man söker info på nätet på ett effektivt sätt och hur man identifierar säkra tecken på att en mobil har ett virus.
Till nästa träff har var och en med sig några bilder som vi tillsammans går igenom på vilket sätt de kan förbättras med hjälp av redigeringsprogram.

IT-kafe 2024-03-05 Under dagens IT-träff hjälpte vi varandra med olika saker inom området. Huvudtemat var dock gratisapparna "Signal" "Whatsup" och "Line" för text och bildkommunikation som vi gick igenom under ledning av Olaf.
En beskrivning av apparna är inlagda under rubriken Datasupport. Tryck här. Öppnas i nytt fönster.

IT-kafe 2024-02-20

IT-kafe 2024-02-20 Under dagens träff var huvudtemat bilder, men vi jobbade också med andra saker. Vi jobbade med hur man komponerar en bild och hur man redigerar och bearbetar den, direkt i foto och/eller i redigeringsprogram.
Olaf och Mia guidade oss på ett professionellt sätt i de olika processerna.
Hög aktivitetsnivå i gruppen under dryga tre timmar.

IT-kafe 2024-02-06 Vi var nio stycken som deltog på dagens träff.
För Mia Bjellert och Maija-Liisa Kalliala var det deras första medverkan.
Som vanligt så hade vi olika saker inom IT-området som vi ville diskutera och få hjälp med. Catrin Andersson EÅV och vår egen Olaf Klein bidrog på ett mycket bra sätt med lösningar.
Vi pratade också om att lite senare i vår arrangera fotopromenader för de som är intresserade. Syftet är att utveckla vårt kunnande att ta foton med våra mobiler och även att bearbeta dem efteråt i redigeringsprogram.
Olaf har också ett förslag om att skapa en "Digital Mötesplats" som medlemmar i PRO Stureby kan kontakta för att få hjälp och även att bidra med ideer och förslag till utveckling av vår IT-kompetens..
Vi jobbar vidare med planering av fotopromenader och Digital Mötesplats.

IT- kafe 2024-01-23

På 2024-as första träff, 23/1, var vi 8 stycken, som kollade in gratis kamera-appar, hur få bort reklam, hur hantera instagram mm.
Kul att vara igång igen!! Kom gärna och prova på - nästa tillfälle blir 6/2 - då kommer även Catrine Andersson, it-kunnig från Enskede Årsta Vantörs stadsdelsförvaltning.

Bilden är från vårt första möte

På dagens 12.12.s (terminens sista) It-träff var vi 6 medlemmar samt Lara från ABF o Catrin från Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsförvaltning. Catrin hade med sig Peter Borgedahl, som är it-samordnare inom biblioteken i vår stadsdel. På biblioteket kan man få hjälp med många it-saker, bl a ifyllandet av blanketter, utskrifter mm. Om man vill ha hjälp kan man ringa Peter, 076-1230690, och boka en it-tid. Det går också att ringa bibloteket i Högdalen, 08-50830760, och boka tid.

IT-träffen 28/11, bilden ovan, vi jobbar vidare med olika frågor inom IT-området.
Olaf, vår medlem och Lara ABF ger oss ett fint stöd när vi vill ha hjälp med olika saker.
Nästa träff, höstens sista, 12/12 kommer även Catrin EÅV att medverka.

På dagens IT-träff 14.11 med ABF var vi 6 st som jobbade med bildhantering samt att sända bilder, hur skapa samlingsmapp för appar m m. En mycket givande eftermiddag.

På dagens it-träff - 31 oktober - terminens 4.e gång, var vi 8 st som sysslade med allt från uppdateringar av telefonen, Androids svenska assistent, fotoalbum, instagram, bedrägerier m m. En mycket givande träff!
Tips och råd hur Du hanterar din "Google Assistant" finns inlagd under fliken Datasupport.

IT-utbildning 2023-10-17

IT-cirkeln fortgår under hösten hos oss i PRO Stureby. Idag, 10.17, blev det tre intensiva timmar. Lara, vår IT-konsult från ABF, hade verkligen fullt upp denna eftermiddag när vi jobbade med olika frågor och problemställningar inom området.

På höstens första träff 2023-09-13 gick vi igenom våra förväntningar inför höstterminen. På nästa träff 3.10 kommer vi att utforma hur vi når dit.
Catrin Andersson, E-Å-V Stadsdelsförvaltning kommer och hjälper oss en deltisdagar- vilka meddelas senare.

It-träffen 21 feb. Catrin guidar oss runt i IT-världen

It-utbildning 21 februari:

Catrin Andersson EÅV.s IT-fixare var med o hjälpte oss att navigera bland appar mm. Bland annat gick vi igenom att man kan korrigera sina uppgifter - både på Eniro.se och Hitta.se vad gäller ålder mm.
De som ej hade registrerat ICE (in case of emergency) fick hjälp med det.

It-utbildning 17 januari:

Vi var 6 st som jobbade tillsammans och hjälpte varandra med olika saker under träffen. För Anna-Greta var det premiär och hon blev inspirerad att delta på kommande träffar. Olaf tipsade om en ordlista som Internetstiftelsen Länk till annan webbplats. tagit fram och som förklarar olika termer och begrepp inom IT-området.
En länk till listan är inlagd här på hemsidan under rubriken "Datasupport"