Förening Stureby

Polisen informerar:

*Info från Polisen Huddinge 23-12-28 "Prata med dina nära och kära" Länk till annan webbplats.

*Information från Polisen 23-12-03. Bedrågerier mot äldre ökar! Pdf, 104.4 kB.

*Vill bli svårlurad? Ett initiativ från Svenska banker. Gå in på https://svarlurad.se Länk till annan webbplats.

*Info från GlobenPolisen 23-11-24:
Flera anmälningar inkommit gällande bedrägerier mot äldre. Tillvägagångsätt: Bedragarna kontaktar äldre på gatan eller per telefon och säger att man tidigare köpt mattor av bedragaren o nu har en skuld till dem samt undrar om man vill köpa flera mattor. På det sättet lurar de oss att logga in med Bankid på Banken.
Blir du kontaktad på gatan - notera så mycket som möjligt o kontakta Polisen.
Blir du kontaktad per telefon - lägg på luren o kontakta Polisen på telefon 114 14 eller mejla: https://polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/

*Info från GlobenPolisen 2023-10-12:
Bostadsinbrotten minskat 39% jämfört med 2022 januari-september i EÅV. VARNING!!!!!
Däremot har bedrägerier av olika slag ökat med 80% - ett nytt sätt är att hitta en påse med Bitcoin-kvitton - för att få tillgång till valutan uppmanas man klicka på en länk eller fota en QR-kod, därefter legitimera sig med mobilt bank-id. GÖR INTE NÅGOT AV DETTA!!! För då kommer bedragarna åt dina bankkonton och dina pengar försvinner snabbt.

Polisen Huddinge - Arkivbild

* Information/Varning från Polisen i Huddinge 19/7 2023 Word, 15.6 kB.

Bedrägerierna fortsätter! Var uppmärksamma!!!

När Curre Hansson, ordförande PRO Stockholms län, träffade oss på vårt "Öppet hus" 22/9 informerade han oss att enligt Stockholms-polisen fortsätter bedrägerier- och bedrägeriförsök mot oss äldre i oförminskad, snarare ökad omfattning. Polisens och Curre Hanssons budskap till oss var glasklart! Lämna ALDRIG ut din personliga kod eller ditt BankID via telefon eller över näte

* Medlemsträff 7/4. Den här länken innehåller en sammanfattning av Globen-Polisens information om "Brott mot äldre" vid deras besök på vår medlemsträff 7/4 Pdf, 72.3 kB.

Tips och råd från Globen-polisen betr. brott mot äldre:

Fickstölder -tjuvarna spanar ofta vid bankomater och slår till i trängsel-situationer t ex på buss, tåg eller i kassakön. Väskryckarna slår till i farten antingen springandes eller på moped/cykel. Ha alltid din stängda handväska på den sida kroppen som inte är ut mot vägen

Avböj att växla pengar åt främmande människor. Lämna aldrig handväskan utan uppsikt i kundvagn etc. Förvara plånboken i innerfickan EJ i bakfickan. Ha inte mer kontanter än Du behöver. Skydda koden vid uttag i automat och förvara aldrig koden tillsammans med kortet.

Stölder i bostad - ha alltid ytterdörren låst - ha inte stora summor pengar hemma - förvara inte handväskan, plånboken, elektroniska bilnyckeln i hallen. Släpp inte in någon som inte kan legitimera sig. Höjd vaksamhet om någon vill följa med in i trappuppgången. Inventera dina värdesaker, fotografera gärna och märk dem med personnummer. Var vaksam om någon utger sig för att vara bekant, släkting och vill låna pengar tillfälligt. Banker, kreditinstitut ringer ALDRIG och frågar om kortnr, personnr eller koder.

VARNING!!!Polisen Globen och Farsta varnar för bedrägerier mot ensamboende - främst kvinnor - födda på 1920 och 30 talet. Tidpunkten för brotten är lunch, eftermiddag till tidig kväll. Tillvägagångssättet är att en man ringer o säger sig vara från offrets bank och meddelar att någon tagit lån i offrets namn. Offret uppmanas att lägga sitt bankkort i ett kuvert och skriva koden utanpå. Detta för att spärra kortet, därefter kommer en man o hämtar kuvertet. Mannen gör sedan uttag på kontot. I en del fall har även offret uppmanats, att lämna med sina smycken, så att banken kan försäkra dem.

Polisen har märkt att den som ringer har förberett sig noga, bla genom att veta offrets personnummer och vilken bank offret har.

Du som är anhörig eller genom Ditt arbete kommer i kontakt med äldre - hjälp till att varna dem för ovanstående - helst utan att skrämmas. Förklara att det finns illasinnade som gör så här mot äldre. Medvetandegör och be den som drabbas att ALLTID polisanmäla antingen på www.polisen.se eller genom att ringa 114 14. Är det nära förestående eller pågående brott - RING 112. Glöm inte att kontakta din bank eller kreditgivare och spärra ditt kort.