Förening Sofia

Resor och utflykter

Vi samarbetar med övriga PRO-föreningar på Södermalm och ABF-Stockholm.
Håll utkik efter förändringar i programmet här på hemsidan!

Midnattssolens land med Kiruna, Ishotellet, Inlandsbanan onsdag 17 – måndag 22 juli

I priset ingår bussresa, del i dubbelrum, 5 middagar, 5 frukostar, 1 lunch, Guide i LKAB:s gruva, linbanan Aurora Sky Station, entré och guide i Ishotellet, guide i Jukkasjärvi sameviste inkl lunch, Inlandsbanan Gällivare – Jokkmokk, Ájtte Museum med guide samt reseledare.
Pris: 12 650 kronor, tillägg enkelrum 1 660 kronor.
Intresseanmälan
görs senast 6 maj till Christina Borr, PRO Maria, (e-post) eller 070-585 54 13. Av Christina kan du också få detaljerat dagsprogram.
Researrangör: Högbergs Buss som fakturerar varje deltagare.

Mariefred och Gripsholms slott tisdagen den 20 augusti

Avresa 08:30 från Folkungagatan 46, Katolska Domkyrkan.
Första stoppet blir vid Taxinge slott, där vi fikar. Klockan 10:00 serveras vi Kaffe/te, smörgås och kaka.
Taxinge slott ofta kallat ”Kakslottet” ligger vid Mälarens strand i Nykvarns kommun, ca 60 kilometer väster om Stockholm. Det nuvarande slottet uppfört på 1800-talet, är känt för sin imponerande kakbuffé med över 60 sorters bakverk.

Efter fikat åker vi vidare till Gripsholms slott.
I vasaborgen Gripsholm ryms 500 år av historia. Här finns landets främsta exempel på gemak från vasakungarnas tid och en av Europas mest välbevarade 1700-tals teatrar. Till höjdpunkterna hör också statens porträttsamling – Sveriges kändisar hänger på Gripsholm.

Klockan 11:30 blir det 2 paralella guidningar, ” Gripsholmsvisning” och ”Bekanta ansikten”.
Ca klockan 12.30 berättar Dag Larsson om Ingvarstenen utanför slottet.
Klockan 13:30 serveras lunch på Gripsholms Värdshus. Lunch inklusive hembakat bröd, kaffe/te och småkaka.

Vi avslutar dagen med ett besök på Smedjans Handelsträdgård.
Hemkomst ca 17.00
Vid minst 40 resenärer: 695 kr/person
Vid minst 30 resenärer: 720 kr/person
Anmälan till Maj Lovén 0733–929721 eller (e-post)
Senast torsdagen 18 juli.

Annorlunda Åland via Åbo 4 - 6 september

Vi åker till Åbo, kliver av tidigt morgonen därpå. Guidning i Åbo och vi fortsätter till Osnäs. Därifrån åker vi vägfärja till Åva och övernattar på pensionat Gullvivan. Morgonen därpå lämnar vi denna ö och fortsätter till Ålands fastland där vi får en guidad rundtur. På eftermiddagen åker vi med båt från Mariehamn mot Stockholm som vi kommer till 18.55. För tider kostnad och anmälan, se länken nedan.
Anmälan senast 19 juli.
Läs mer här! Pdf, 313.7 kB.
Researrangörer: PRO Katarina, Viking Line och Björcks resor.

Kryssning med Musikalen ”Matilda” på Svenska teatern i Helsingfors 1-3 oktober

Vi träffas i terminalen klockan 15.30 för avprickning och
M/S Gabriella avgår 16.30. Kl. 17.00 serveras The Buffet.
Dag 2
Finsk tid
08:00 Frukost serveras
10:10 Ankomst till Helsingfors
12:00 Matinéföreställning musikalen Matilda på Svenska Teatern. Vi kan promenera dit eller åka spårvagn
17:15 M/S Gabriella avgår från Helsingfors
17:30 Trerätters gruppmeny inkl vinpaket serveras.
Dag 3
Svensk tid
07:00 Frukost serveras
10:00 Ankomst till Stadsgården.
Del i hyttkategori Inside standard, TV 2 933 kr
Del i hyttkategori Seaside standard, TV 3 068 kr
Enkelhytt kategori Inside standard, TV 3 468 kr
Enkelhytt Seaside standard, TV 3 738 kr
I priset ingår
Kryssning Stockholm – Helsingfors med M/S Gabriella, boende i vald
hyttkategori.
The Buffet inkl öl, vin, läsk och kaffe på utresan, trerättersmiddag på återresan inkl.
fartygets vinpaket, fartygets vin 16 cl till förrätt och 24 cl till huvudrätt, kaffe/the.
Biljett till matinéföreställning musikalen ”Matilda” på Svenska Teatern Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i Helsingfors. Föreställningen är 2 timmar och 45 minuter.

Senaste bokningsdag 18 juli till Maj Lovén, 0733 – 929 721 eller
(e-post).
Björcks resor fakturerar var och en och teaterbiljettterna faktureras 1 000 kr, separat och betalas senast 28/7.

Hyttsill, Glasbruk, Huseby Bruk och Lessebo Papper
14 - 16 oktober

En innehållsrik resa till glasbruken i Småland. Vi besöker bland annat Kosta Glasbruk,
Huseby bruk där vi får en guidad tur, Lessebo Pappersbruk, Bergdala Glasbruk och Sveriges Glasmuseum. Avresa Cityterminalen 14/10 7.30, åter 16/10 19.30.
Anmälan senast 19 augusti.
Tider, kostnad och anmälan hittar du här Pdf, 144.6 kB.!
Researrangörer: PRO Maria och Larssons resor.

Utflykter i Stockholms län

Stockholms län har många spännande platser som är värda ett besök. Ofta räcker det att utrusta sig med SL-kort, matsäck och bekväma skor för att få till en minnesvärd utflykt. Gun Häll, distriktsstyrelsen och PRO Färingsö, har samlat tips på utflykter från flera PRO-föreningar i länet.
Vill du också bidra till utflyktskatalogen, kontakta Gun Häll (e-post).
Läs Utflyktskatalogen Pdf, 366 kB, öppnas i nytt fönster.

PRO Medlemsresor

Du vet väl att PRO har en egen resebyrå? Titta närmare här!

PRO:s samarbetsparters: