Distrikt Stockholms län
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Disco och kryssa en årsrik

Ordna discodans för att locka nya "yngre" pensionärer, kryssa en årsrik i valet för att få in äldre i riksdag, kommuner och regionen. Idéerna haglade från föreningarna på distriktets mobiliseringskonferenser 7-10 februari.

Mobiliseringskonferensernas syfte var att peppa föreningarna inför valet i höst. Men en hel del annat togs också upp som tips på att få fler 50-talister att bli medlemmar i PRO. Vidare behovet av utbildning, och att få fler medlemmar att bli aktiva i själva jobbet med att påverka politiker och beslutsfattare när det gäller äldrefrågor som till exempel äldreomsorg, sjukvård, boende och pensioner.
En intressant enkät till föreningarna redovisades, den visar bland annat att de flesta föreningar har väl fungerande styrelser men många saknar valberedare. Det kan vara en risk för demokratin, var ett konstaterande i sammanställningen av enkäten.
Men även ekonomin behöver stärkas i föreningarna, ett sätt är att sälja fler lotter till medlemmarna. Minst en lott/medlem och år bör säljas, konstaterades under konfernsen.
Nedan kan du läsa mer om innehållet i konferenserna.
Hur locka nya medlemmar (power point) Pdf, 44.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Utbildningar (power point) Pdf, 44.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Föreningsenkät (power point) Pdf, 102.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Föreningsenkät (redovisning) Pdf, 120.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Lotter (power point) Pdf, 714.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Text: Ragnvi Svärd