Förening Mariestad

Resa till Hälsingland 27-30 maj 2024

Sjön Varpen hottlet ligger vid stranden

Resa till Hälsingland PRO Mariestad/SKPF

Ett gäng ressugna medlemmar i PRO Mariestad och SKPF åkte mot Hälsingland 27 maj.
Vid ratten satt Mikael från Leif-Åkes Buss.

Deltagarna hade gått en Läs och rese cirkel och läst och lärt sig mycket om landskapet Hälsingland. Första stopp gjordes för bussfika vid Högsjö innan Arboga. Resan fortsatte sen norrut och lunchen intogs i Tönnebro. Sedan var det inte så långt till Bollnäs där hotell Scantic Bollnäs var inkvartering för resan. Hotellet är naturskönt beläget vid sjön Varpen.

Nästa dag mötte guiden Anneli upp. Färden gick sen till Växbo Lin. Där vi fick lära oss mer om linodling och linberedning. Hälsingland har ju haft mycket linodling. Det blev guidning i fabriken och sen möjlighet att köpa linprodukter i fabriksbutiken. Vi gick sedan genom skogen ner till Växbo kvarn och Trollstigen. Fick se kvarn och andra byggnader.

Färden gick sen vidare till Rengsjö Hembygdsförening. Där vi titta på deras olika byggnader.

Sedan åkte vi till Alfta för lunch på Gästis. Efter lunchen åkte vi och tittade på hälsingegårdar. Stannade sen vid hälsingegården Ol-Anders i Alfta. Där vi fick titta närmare på hälsingegårdar med vackert måleri på väggar och tak. Där finns även en utställning om Hälge Älg då hans skapare Lars Mortimer bodde i Alfta. Finns även en utställning om Bishop Hill och om skogsmaskintillverkaren Ösa.

På tillbakavägen gjordes ett besök på utsiktsplatsen Lilla Bolleberget med fin utsikt över bygden.

Nästa dag började med ett stopp blev vid Trönö gamla kyrka. En gammal träkyrka som ansågs för liten på slutet av 1800-talet varefter nya kyrkan byggdes. Nathan Söderblom ärkebiskop, akademiledamot, fredspristagare mm föddes där då hans far var präst där.

Sen ställdes kosan till Hudiksvall och Hälsinglands museum. Där finns flera utställningar.

Resan gick sen vidare på vackra vägen mellan Dellensjöarna. Lunch åts på Avholmsberget med en fantastisk utsikt över byggden.

Järvsö var sista stopp denna dag. Vi började vid Stenegård där vi började på Lill-Babs museet. Sedan kunde man gå runt och titta på olika butiker mm. Sista stopp för dagen var Järvsö kyrka en av landets största landsorskyrkor.

På torsdan styrdes kosan hemåt med lunch på Nora stadshotell. Efteråt passade många på att köpa god Noraglass. Samt att vandra på stadens gator och titta på de fina trähusen.

Efter ett stopp för bussfika vid Sickelsta rastplats åkte vi vidare hem mot Mariestad.

Deltagarna var väldigt nöjda efter en mycket trevlig resa. Det var i stort sett väldigt bra väder hela resan.

Bussfika vid rastplatsen Högsjö värdshus före Arboga

Från Tönnebro där lunchen åts första dagen

Hotellet

Snoddaståget bredvid hotellet