Förening Mariestad

Resa till Sägnernas hus 29 nov 201

PRO Mariestad och SKPF åkte på resa till Sägnernas hus i Sandhem den 29 november.

Resan påbörjades på morgonen då ett 30 tal personer steg ombord på bussen styrdes av Mikael på Leif-Åkes Buss.

Strax innan Skövde började det bli vitt på marken och snödjupet tilltog. Sista biten in från väg 26 var det vinterväglag och vackra vintervyer med mycket snö på trädena.

Vid framkomsten till Sägnernas hus togs vi emot togs emot med glöggmingel av värdparet Carina Edlund och Lars Kyrkeryd. Lars berättade om bakgrunden till Sägnernas hus och deras utbyggnadsplaner.

Lars guidade sen i deras folktromuseum. Där fick lära oss mycket om vad folk trodde på förut, rikt illustrerat av figurer och bilder, en del riktigt skräckinjagande. Mycket var nytt för många men delar av det hade man hört talas om.

Efter detta blev det jullunch med kall och varm jättegod mat.

Efter kaffe med pepparkaka blev det dags att åka hemåt.

Vid tretiden återkom ett gäng glada och nöjda PRO:are och SKPF:are till Mariestad.

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.

Lars Kyrkerud informerar om Sägnernas hus