Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Mariestad

Resa till Åland 2022

PRO/SKPF Mariestads resa till Åland maj 2022

Måndag 23 maj på morgonen åkte 28 förväntansfulla PRO:are mot Åland. Bussen rattades av Leif-Åke på Leif-Åkes Buss. I Enköping åts god lunch på Dinners. Resan fortsatte sen på slingriga vägar mot Grisslehamn där man äntrade MS Eckerö för färd mot Eckerö.

På Åland styrdes kosan mot Mariehamn där man övernattade tre nätter och middagarna intogs. Gavs också tid till att på egen hand vandra och upptäcka staden.

På tisdag anslöt guiden Inga-Britt Wirta som på ett underhållande sätt berättade om Åland. Kosan styrdes först söderut till Nåtö Naturskyddsområde där vi bl.a. fick se på vackra vårblomster. Sedan åkte vi åt nordost till Kastelholms slott och tittade på omgivningarna bl.a. Jan Karlsgården. Sen åt vi åt vi lunch på Smakby restaurang som drivs av mästerkocken och Robinsson-vinnaren Michael Björklund. Sen gick färden vidare österut till Bomarsunds fätsningsruin. Sedan åkte vi färja från Prästö till Toftö för vidare färd till Vårdö där vi vände tillbaks. Färden gick via Sund tillbaks till Mariehamn.

På onsdag åkte vi först en liten bit söderut till Lemströms kanal, gräns mellan Jomala och Lemlands kommuner går mellan viken Slemmern och fjärden Lumparn. Sen åkte vi norrut till Getaberget. Nästan så långt norrut man kan komma på Åland. Med väldigt fin utsikt. Vi åt lunch där.

Färden gick sen mot Eckerö Post och tullhus där intogs eftermiddagskaffe med ålandspannka. Sedan fanns möjlighet att titta på hantverksutställning innan färden gick tillbaks till Mariehamn.

På torsdag börjad hemfärden. Efter fri tid på förmiddagen gick bussen till Eckerö och färjan till Grisslehamn. På färjan åts buffé. Efter fika på Dinners i Arboga började närma oss hemtrakterna och ankom Mariestad på kvällen.

Guiden Inga-Britta Wirta på hantverksutställning i Eckerö post- och tullhus

Bomarsunds fästningsruin

Inför att entra fartyget i Grisslehamn

Resenärer väntar för påstigning vid Bråten