Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Mariestad

Resa till Gardasjön

Reseberättelse Gardasjön PRO

En tidig morgon åkte ett glatt gäng PRO:are från bla Mariestad, Götene, Källby och Lidköping söderut. Vi åkte med MK-bussresor och Göran rattade tryggt bussen.

Efter frukost vid Björkäng i Tvååker gick resan till Helsingborg där guiden Erika klev på. Med färja Helsingborg-Helsingör och Rödby-Putgarden kom vi via Danmark till Tyskland. Sen blev det övernattningar i Bad Oldesloe och Nürnberg åkte vi in i Österrike. Paus vid Europabron med fantastisk utsikt över Alperna. Sen över gränsen till Italien och slutligen till hotellet i Garda nära Gardasjön. Garda är en trevlig liten stad, liksom flera av de andra orterna vi besökte.

Nästa dag åkte vi till grannorten Bardolino där det var marknad. Eftermiddagen ägnades åt vinprovning på Ca Bottura. Fredagen var vi på hemmaplan i Garda. Då var marknaden i Garda, så vi kunde gå på marknad igen och studera Garda närmare. På lördan åkte vi längs Gardasjön till norra del av sjön. Sen åkte vi båt till Limone på västra sidan av sjön. Senare åkte vi tillbaks till östra sidan av sjön och bussen tillbaks till Garda. På söndag åkte vi till Verona där lokala guiden Agneta guidade i staden. Vi fick bla se Romeo och Julias balkong. På eftermiddagen åkte till vingården Azienda Agricola Meroni med vinprovning och mycket information från vinodlaren. På måndag började resan hem tillbaks igen. Denna gång övernattade vi i byn Himmelkron och sista natten i Bad Oldesloe. Sen samma väg med färjor till Sverige åts lunch på vägkrogen Hallandsåsen. Sen på kvällen kom ett ännu gladare gäng hem.

Frukost och middagar har normalt intagits på hotellen och lunch har ätits på olika restauranger på respektive ort.

PRO Källby har arrangerat resan ihop med MK Bussresor och inbjudit andra PRO:are att följa med. Alla framförde sitt tack till PRO Källbys reseansvariga Anette Svensson som ordnat resan till det bästa.

Resande utanför bussen

Fin buss vid hotellet i Nürnberg

Alperna

Lamborginitraktor

Vinprovning

Höjd

Hotellet i Garda. Fönstret längst till höger andra våningen bodde vi