Förening Mariestad

Akvarellmålning

Onsdagsgruppen samlad

Ett besök hos cirkeln ”Akvarellmålning”

Vår förenings breda utbud av hobbyaktiviteter ger möjlighet till att medlemmarna kan lära sig grunderna även i akvarellmålning.Akvarell har rykte om sig vara svårjobbat i och med att man måste göra ”rätt från början”.Bildidén, kompositionen, ljusbehandlingen skall följa en klar linje när man sätter sig vid sitt vita ark.Det är just de vita delarnas placering som är en väsentlig del i arbetet – där målar man inte. Allt annat tonas ner i olika färger med pigmenten upplöst i vatten.Anngret Svensson leder cirkeln som består av 4 damer och 2 herrar. Hon går runt bland aktörerna och ger råd, visar penseldragen med stort tålamod.
Jag tog några bilder på verksamheten där deltagarna försöker återge stämningen i ett vintermotiv.