Förening Stråtjära-Holmsveden

09 september

Personer framför träd

Ett trettiotal medlemmar ur PRO Stråtjära-Holmsveden samlades på Kvarnudden för att avnjuta surströmming med tillbehör. Som alternativ till suringen fanns matjessill och vi bjöds också på en välsmakande ostpaj. Till kaffet serverades äppelkaka med vaniljsås. Det var, som skåningarna säger, ”Go mad å möen mad å mad i rättan tid”.

Styrelsens ordförande Margareta Jägeving berättade om Äldredagen som anordnades på Hällåsen under onsdagen där olika myndigheter och organisationer informerade om sina verksamheter. Enligt Margareta en intressant och trevlig dag men med få besökare.

Tor-Gunnar Wolker, berättade om några planerade resor under hösten: Seniormässa i Älvsjö kombinerat med en Cinderellakryssning 3-4 oktober. Där har anmälningstiden egentligen gått ut men det finns några platser kvar för den som är snabb.

10 december kan vi fira in (h)julen på Folkan i Iggesund med Östen med Resten. Tvårätters middag och musikunderhållning. Sista anmälningsdag 15 oktober.

1-2 november på Cinderella är temat ”Hela Hälsinglands PRO dansar och ler”. Kontaktperson för den resan är Margareta Wahlgren, 070-364 88 35 Länk till annan webbplats..
Tor-Gunnar nås på 070-306 86 46 Länk till annan webbplats..

Före kaffet var det frågesport om strömming i allmänhet och surströmming i synnerhet. Kluriga frågor, inget lag lyckades pricka alla rätt men kanske fick vi med oss någon ny kunskap för framtiden.

Träffen avslutades med ett lotteri där vinsterna var ätbara. Det var frukt, godis, bröd och surströmming.

Vi tackade kökspersonalen med en varm applåd och lämnade dem att ta hand om disken, det finns ingen diskmaskin på Kvarnudden.

Nästa medlemsträff blir den 5 oktober, då spelar vi bingo på Bygdegården.