Förening Ramsele-Edsele

Julfesten16/12 2021

Innanför dörren möttes vi av doftande glögg och härlig bakgrundsmusik av Ramzel.

Kl. 13.00 började programmet med att ordförande Henry Jönsson hälsade välkommen men lämnade direkt över till förskolebarnens luciatåg med Kristina KE Eriksson som ledare. Charmfullt! I slutet av programmet frågade KE: Ska vi sjunga "Ute ärmörkt och kallt" igen nu när vi går ut? Ett tydligt svar från en tärna: NEJ! Det blev sång i alla fall.

Inte mindre än sex medlemmar var på sitt första medlemsmöte och hälsades välkommen med en Trippelskrapetlott. Två av dessa var nya medlemmar för dagen.

Eftersom Folkhälsomyndigheten på grund av ökande smittspridning av virusvarianten Omikron rekommenderat max. 100 personer inomhus kändes det bra att julfesten stannade på 97 deltagare. Vi delade ut ansökningsblanketter för Covid vaccinationsbevis  till dem som så önskade.

Foto: Elisabeth Bystedt

Dags för årets julklapp till alla medlemmar: Föreningen bjuder på julfesten. Applåder!!

Ramzel underhöll sedan i omgångar hela festen. Sven-Åke Carlsson lockade också till flera spontana sånginsatser. Först ut blev Johnny Löfstrand, Ångermanlands distriktsordförande.

Den andre solisten Berndt Lagerstedt sjöng - med inlevelse - Feliz Navidad. Dessvärre finns ingen bild på honom här men på PRO Ramsele-Edsele Facebook-grupp kan framträdandet avnjutas.

Den tredje solisten var Stefan Carlén, som under många år varit en medlem i Ramzel. Han sjöng en av sina egna låtar.

"Köksflickorna" Mona Krånglin Eriksson, Barbro Kjellsson, Elisabeth Bystedt med Majvor Hansson i spetsen dukade upp för måltiden: Julgröt, skinksmörgås gjord på Elsa Sundins goda tunnbröd - och sedan bjöds kaffe/te med chokladdröm till.

Ett dignande bord med skänkta vinster, mer än 85 st, väntade på att delas ut.

Foto: Elisabeth Bystedt

PRO-kören sjöng ett par låtar med jultema nämligen När ikväll jag tänder ett ljus och Knalle Juls vals. Dagen till ära fick kören extra uppbackning av Ramzel, vilket gav mersmak.

Många hade kommit ihåg att ta med höstens friskvårdskort för att delta i vinstdragningen. Uppmuntringspriser i form av Trippelskrapetlotter vanns av Alvar Bernhardsson, Inger Andersson och Lisbeth Näsström.

Festen rundades av med att Henry tackade Ramzel och PRO-kören. Han tackade även "köket" för dagen men också för det här året då kommittéerna i både Ramsele och Edsele haft många åtaganden. Ett stort tack också för alla skänkta vinster. Så hans sedvanliga uppmaning till oss att använda reflexväst och dubbskor så vi håller oss hela och kan träffas igen.

Tack för idag och för de sex månadsmöten vi kunnat genomföra trots pandemin.

Ramzel avslutade med Nu tändas tusen juleljus och nu var Barbro Kjellsson solist. Stämningsfullt!

God jul och gott nytt år!

Text och bild: Kristina Jönsson