Förening Ramsele-Edsele

Augustimötet 26/8 2021

I år råder brist på surströmming så föreningen anordnade en sill-lunch i stället.

Som vanligt hälsade ordförande Henry alla välkomna till mötet. Pandemin till trots så var vi 56 personer som mötte upp. Två nya medlemmar hälsades välkommen med den sedvanliga "skraplotten" .

Därefter tog dagens speleman Mats "Matti" Modigh vid och underhöll oss med varierande musikstilar men med tonvikt på dansbandsmusik.

Matti med sin flirtiga look.

Kristina informerade om studiecirklar - pågående men också kommande. I vävstugan är det full fart liksom på boulebanan. Från 7/9 kommer friskvården på RafnaGym igång. Som tidigare - före pandemin - blir det seniorgympa på måndagar och på tis-, ons- och torsdagar den efterlängtade vattengympan.

Måndagar är en händelserik dag då PRO-kören och handarbetsträffar startar 20/9.

En annan efterlängtad cirkel är tunnbrödsbakning. Elsa Sundin ska vägleda ett par oldboys i den ädla konsten att stöpa, kavla och grädda det bästa brödet.

En cirkel i ”Digitala utanförskapet” kan också komma till stånd eftersom en ledare kan hämtas utanför vår förening. Cirkeln kan finansieras med projektpengar från Socialstyrelsen.

Lars-Erik Sjödin gjorde PR för bowling och fick flera intresserade på listan.

Leif Gissler delade ut Friskvårdskort som ska stimulera till kroppsrörelse. Kortet samlas in vid julfesten 16 december.

Bengt Nilsson rapporterade att kommunmästerskap hållits i boule och PRO-vetarna. I PRO-vetarna segrade Ramsele-Edsele lag 1 och gick vidare till distriktsfinal.

Leif hade tillsammans med Inger Persson arbetat fram några förslag på resor. Intresseanmälan för både dagsresa och resa med övernattning gjordes.

"Köket" serverade sedan sillunch med Elsas goda tunnbröd, kaffe och kaka. Mycket uppskattat. Under tiden sålde Elisabeth Bystedt och Lars Forslund 400 lotter.

Brödpaket och matjessill som blev över fick nya ägare när Leif höll auktion.

Matti spelade en stund till innan vi avslutade dagen. Henry tackade för alla skänkta vinster. Han påminde också om vikten av att bära reflex för att synas i höstmörkret.

Text och bild: Kristina Jönsson