Förening Ramsele-Edsele

Grillfest 2018

Grillmästaren Karl-Emil såg till att alla fick korvar på både längden och tvären. Foto: Elisabeth Bystedt

Personer framför träd

Grillfest på hembygdsgården 7/6 2018

Vi fick inte önskeväder när vi hade grillpartaj på hembygdsgården men det blev ändå en trivsam stund tillsammans. På morgonen var det hotfulla moln och rätt hård vind men det var uppehållsväder.

Blir PRO:are skrämda av lite kyliga vindar? Nej, 54 av våra medlemmar hade klädd sig i varma kläder och tagit med gott humör.

En timme före

Nu börjar det röra sig uppe på tunet

Medan allas vår Karl-Emil Eriksson värmde grillen (jodå, han hade tagit ut en brandsläckare och dragit en vattenslang till grillplatsen) gick de flesta en liten frågepromenad för att svara på klurigheter som Barbro och Sören Jönsson hade totat ihop. Den här gången gällde det att av de kryptiska formuleringarna associera till svenska orter. De som valde att stanna kvar inomhus fick också svara på frågor i en "röda-tråden"-tävling.

Till sin hjälp i köksbestyren hade Karl-Emil både Lisbeth Näsström och Baltsar Jonsson.

Efter matrasten var det lite fysisk träning igen. Stövelkastning. I grundomgången kastade var och en två kast men sedan försökte en del förbättra sina resultat med några extra kast.

Det kastades lågt, snett, högt, kort, baklänges och även riktigt långt.

Är det Lars-Eriks segerkast?

Damklassen vanns av Inger Ramstedt som kastade 13,5 m tätt följd av Majvor Hanssons 13 m. Bland herrarna segrade Lars-Erik Sjödin med 17 m och Sture Ragnarsson blev tvåa med sina 16 m.

Inger får en grattiskram av Henry

Segrarna belönades med var sin "skraplott". Därefter hade Sören genomgång av tipspromenadens frågor och svar och flera tävlande fick fina priser.

Som av en händelse hade ett dragspel följt med till hembygdsgården så vi kunde sjunga lite tillsammans. Vi sjöng också särskilt för grillmästaren Karl-Emil som idag (7/6) är 29219 dagar gammal men i morron 8/6 fyller ett jämnt antal år. Hurra, hurra, hurra, hurra!

Ordförande Henry tackade dem som på olika sätt jobbat och gjort det så trevligt för oss som kommit.

Bild: Elisabeth Bystedt, Inger Persson, Kristina Jönsson

Text: Kristina Jönsson