Förening Ramsele-Edsele

Friluftsdag i Edsele 16/6 2022

I år hade vi tur med vädret när vi samlades vid Edsele AIK:s klubbstuga för uteaktiviteter. Nära 40 personer kom. Tre olika tävlingsgrenar stod på programmet.

Vi började med en tipsslinga där Sonja Sandström satt ut 12 verkligt kluriga frågor att besvara. Fem tävlande hade sex rätt och delade på 1:a platsen.

Andra tävlingen var stövelkastning med Henry Jönsson som tävlingsledrare . Där tävlade vi i både herr- och damklass. Att man bara kan kasta en stövel så långt! Leif Gissler hivade iväg den 22 m! 2:an Bengt Nilsson nådde 19 m. I damklassen segrade Inger Persson med 10,5 m.

I tredje tävlingsgrenen, pilkastning, var Leif ledare. Trots godkända tävlingspilar var det lättare att träffa bakgrunden än piltavlan. Dagens bäste pilkastare var Pelle Hansson med 25 poäng och Baltsar Jonsson kom 2:a med 22 poäng. På tredje plats kom första dam Agneta Jeansdotter med 21 poäng.

Några stilstudier.

Hasse Karlström gör ett höjdarkast - rätt långt också.

Leifs vinnarkast.

Ojojoj! Långt förbi alla avståndsmarkeringar! Henry mäter långkastet.

Sonja ger allt i pilkastningen

Henry siktar in sig

Inger Persson i tävlingsposition ...

... och Barbro Karlström också

Pelle får dagens högsta poäng. Tävlingssekreterare Maud Ejderkvist håller reda på alla resultat

Sonja berättar vad vi skulle ha svarat på tipstävlingen för att få 12 rätt.

Lars Forslund grillade korv som serverades med bröd och fruktdryck. Efter det smakade det bra med kaffe och kaka som Elsy Holmlund och Side Asplund fixade.

Tack alla medhjälpare och tack alla som kom och tävlade med liv och lust!

Bild: Elisabeth Bystedt

Text och bild: Kristina Jönsson