Förening Ramsele-Edsele

Friluftsdag i Edsele 6/7 2021

Nu är vi på gång igen! Vilken glädje det var när vi, PRO Ramsele-Edsele, anordnade friluftsdag vid Klubbstugan i Edsele tisdag den 6 juli. Som vi längtat efter att få träffas. Vi hade tur med vädret som för dagen var lämpligt varmt utan gassande sol. Önskeväder.

Ordförande Henry Jönsson hälsade 30 medlemmar välkommen till en gemenskap i enkelhetens tecken. Lars Forslund grillade korv och ”köksflickorna” Biggan Backe, Side Asplund och Elsy Holmlund kokade kaffe.

Lars har satt igång grillen medan vi andra tar chansen att prata med varann.

Efter att vi ätit och druckit kaffe gick vi en tipsslinga med Sonja Sandströms kluriga frågor. Bengt Nilsson, Elisabeth Bystedt och Benka Nordin bjöd in till prova-på-boule och Henry med Maud Ejderkvist som sekreterare hade tävling i stövelkastning.

Sigrid Nilsson visade sig ha riktig talang för boulespel. Eleonore Seibert blir inspirerad att också prova på.

Innan vi skildes åt berättade Sonja vad vi egentligen skulle ha svarat på de inte helt enkla tipsfrågorna. Vinnare var Lasse Byström med Alvar Bernhardsson och Mona Eriksson Krånglin på andra och tredje plats.

Henry gör ett stövelkast för att testa banan

I stövelkastning blev det skiljeomgång i både dam- och herrklassen. Inger Persson vann med sitt kast på 11 m och Bengt N nådde hela 16 m. Alla pristagarna belönades med Trippelskrapet-lotter.

Hur långt blev det? Sture Ragnarsson väntar på resultatet

Som ett extra plus kunde vi också den här friluftsdagen hälsa en ny medlem välkommen till gemenskapen i vår förening.

Samma procedur men i omvänd ordning när alla grejor ska tillbaka efter avslutad träff.

Text: Kristina Jönsson

Bilder: Elisabeth Bystedt och Kristina Jönsson