Nytt träningsmaterial släppt

I dag lanseras ett helt nytt träningsmaterial riktat till pensionärer och äldre - Lättsam träning. Materialet är framtaget i samarbete mellan PRO, Korpen, Gymnastikförbundet och SISU Idrottsböcker.

PRO, Korpen och Gymnastikförbundet är tre organisationer med många äldre i sina verksamheter. Materialet som tagits fram är en handledning som är tänkt att inspirera och underlätta för ledare som tränar äldre inom föreningslivet.

Ladda ned affischen här. Länk till annan webbplats.

– Vi är tre starka aktörer som delar en stor och viktig målgrupp. Att ta fram det här materialet tillsammans ger en oerhörd kraft och möjlighet att ge fler seniorer en rolig och anpassad träning, säger Pia Josephson, tf generalsekreterare på Gymnastikförbundet.

Korpen och Gymnastikförbundet har en lång historik av att bedriva gruppträning inom sina respektive föreningar och många av de aktiva är seniorer. Gymnastikförbundet har närmare 600 föreningar som bedriver gruppträning och Korpen har över 300 föreningar. Även PRO har träningsgrupper för sina medlemmar.

– Träning handlar inte bara om det fysiska. Den sociala aspekten är lika viktig för att äldre ska få möjligheter till en meningsfull och hälsosam tillvaro. Samarbetet med Korpen och Gymnastikförbundet är ett värdefullt tillskott i den verksamhet vi erbjuder våra medlemmar, säger Johanna Hållén, förbundssekreterare, Pensionärernas Riksorganisation, PRO.

Sitta eller stå – eller ett tuffare pass?

Den fysiska förmågan bland äldre varierar stort. Det nu framtagna materialet består avfem inspirerande program med olika intensitet:

• 30 minuter sittgympa
  • 30 minuter lättgympa
  • Tre 45-minuters program för cirkelträning med styrkeövningar
  • 8-10 minuters förslag på en nedvarvning

Lättgympan och sittgympan presenteras på en affisch med tillhörande musik-CD med tolv låtar, varav tio låtar med speakertext till sittgympan och tio låtar utan speaker till lättgympan. Cirkelträningen har tio stationskort per program med instruktioner.

– Korpen har historiskt skapat mängder med motionsaktiviteter för de som är äldre, säger Eva Bjernudd som är generalsekreterare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet. Satsningen på ”Lättsam träning” ligger helt i linje med vår angelägna och prioriterade satsning på äldre motionärer.

Materialet finns till försäljning via SISU Idrottsböcker och kommer bland annat visas upp på Seniormässan i Älvsjö i oktober.

Beställ materialet här. Länk till annan webbplats.