Friluftsdagen

Bild: Ola Nilsson & Anneli Nygårds

PRO:s friluftsdag – gemenskap i friska luften

PRO:s nationella friluftsdag är till för alla medlemmar och för alla som vill prova på PRO. Tanken är att PRO:s föreningar bjuder in till en dag med aktiviteter i natur- och närmiljö. Nästa friluftsdag hålls den 25 september 2024.

Första nationella friluftsdagen genomfördes under pandemin

PRO:s riksorganisation beslutade under pandemiåret 2020 att inspirera och uppmana till en gemensam friluftsdag. Den genomfördes på många håll i landet under en och samma dag i oktober 2020. Sedan dess har friluftsdagen blivit en årligen återkommande aktivitetsdag, för medlemmarna och för alla som vill prova på PRO.

Tanken med initiativet var till en början att ta vara på omställningen många PRO-föreningar gjort under året till mer utomhusaktiviteter. Det handlade om att stärka och utveckla den verksamheten och gärna i samarbete med andra organisationer.

Den nationella friluftsdagen blev en succé på många håll i landet och syntes i media med ett femtiotal artiklar och föreningsnotiser.

Se filmen från PRO:s första friluftsdag:

Inspirationsmaterial för föreningar och distrikt

För att inspirera föreningar att delta i friluftsdagen har PRO:s riksorganisation tagit fram ett material med tips på aktiviteter och idéer för genomförandet. Materialet kan användas som stöd för att komma i gång med friluftsdagar inom PRO.

Här kan ni läsa och ladda ner inspirationsmaterialet PRO Hälsosam flyttar ut Pdf, 13.6 MB..

Varför en friluftsdag?

Friluftsdagen hjälpte våra föreningar att ställa om och ta vara på möjligheter att genomföra utomhusaktiviteter under pandemin 2020. Sedan dess har friluftsdagen blivit en omtyckt nationell aktivitet som skapar engagemang och gemenskap i organisationen. Det är viktigt att vi får en möjlighet att visa att PRO är en resurs för både samhället och för våra medlemmar. Dessutom är friluftsdagen ett ypperligt tillfälle att visa upp PRO och att samarbeta med andra organisationer som finns representerade i närområdet. Det kan handla om Korpen, Friluftsfrämjandet, ABF eller någon annan intresserad samarbetsorganisation.

Vi hoppas att ni vill vara med!