Förening Ösmo

Tipspromenad 2023-03-10

Tipspromenad i PRO-lokalen

Text

Ovädret gjorde att vi tog det säkra före det osäkra och flyttade tipspromenaden inomhus till PRO-lokalen.

I en rundbana i lokalen fanns frågorna upptejpade. Det var på sätt och vis bra att vi hölls inomhus för det var riktigt svåra frågor och man kunde hålla frågeråd länge utan att frysa.

Tidigare under veckan hade en smakpanel testat kokt korv. Valet föll på Sorunda grillkorv, som även var lämplig att koka, skinnet sprack inte och smaken var bra. Vår kock Per kom dock underfund med att vi missat lök, lagerblad och kryddor, varför han rusade in till grannpuben och fick dessa ingredienser.

Det ångade väldoft ur grytorna när serveringspersonalen gjorde i ordning klassikern kokt korv med bröd.
År 1897 serverades varm korv första gången i Sverige under Konst- och industriutställningen i Stockholm. Under många år såldes korven av korvförsäljare med en låda på magen, vilket förbjöds 1972 av hygieniska skäl.

Vi kunde välja att dricka öl till korven – om man kunde öppna ölburken. Kerstin plockade fram verktygslådan och valde burköppnare, hammare och skruvmejsel. Per tog över och nöjde sig med skruvmejsel och muskelstyrka. Själv brukar jag ta konservöppnaren och långa haranger med ord.

Vera utnyttjar alla tillfällen att sälja sina skraplotter. Det var sjutton medlemmar och en besökare som kommit, nej, arton medlemmar numera.

Jag vill ha min korv med senap och ketchup. Senapsflaskan var ganska hård och svår att klämma ut senapen ur, så man fick passa sig för ketchupeffekten – först kommer inget sedan kommer allt. Det smakade bra.

Eva Andersson passade på att informera om kommande aktiviteter. Hon berättade att hon valts till ABF-ombud. Samorganisationen Nynäshamn är nedlagd och ersatt av en Samrådsgrupp med representanter från PRO Nynäshamn och PRO Ösmo.
Den 21 mars kommer Jobi skor och samma dag serveras våfflor i vår lokal (ta gärna med en kamrat som inte behöver vara medlem).
På medlemsmötet den 19 april kommer tandhygienist Ingela Engberg från Folktandvården och informerar bland annat om vård och ekonomisk hjälp.
Cirkelledarna har träff den 26 april.
På trivselkväll den 28 april serveras tacos. Anmälan till trivselkväll måste göras senast 19 april.

Kerstin informerade om frågeställningar som kommit upp på medlemsmötet den 8 mars. Det är viktigt att både behålla medlemmar och skaffa nya. Hon kommer att upprepa frågorna vid kommande medlemsmöte.

Per berättade att vi kommer att skaffa bouleset, som medlemmar får låna för att testa att spela. Cirkeln startar den 25 april på banan i Ösmo centrum. Han informerade om Gubb-klubben han håller på att bilda och uppmanade intresserade att höra av sig, mobil 073-8498725, mail kansli@fcif.se.

Bengt Agermark tittade in och rapporterade om aktiviteter på hembygdsgården vid Nyble. Ösmo Hembygdsgille har årsmöte 12 mars och efterlyser intresserade att ställa upp i styrelsen. Andra aktiviteter som är planerade är till exempel allsång 29 mars och musikträff 3 juni.
På deras loppis den 13 maj har PRO Ösmo planerat att hyra ett bord för sina fynd. Gunhild Serrander håller på att undersöka om vi får sälja våra skraplotter. Vår styrelse försöker skapa fler aktiviteter bland annat genom samarbete mellan föreningar och det här är ett sätt.

Slutligen meddelade Eva de rätta svaren på tipsfrågorna. Tystnad rådde när hon frågade hur många som hade 12 rätt, 11, 10, 9, 8. Inte förrän hon kom till 7 svarade Barbro och Anna-Lisa, som fick var sitt pris. Vi gratulerar!

Text och foto Ulla Laiho