Förening Ösmo

Naturpromenad 2021-05-31

Denna gång gick naturpromenaden till Ösmos Trädgårdsodlares förening.

Vid Muskan ligger ett kolonilottområde med planteringslotter. Kolonilotterna hyrs av enskilda personer, som odlar exempelvis grönsaker och andra växter. Koloniträdgårdar har funnits i Sverige sedan 1800-talet. Flera generationer stadsbor har via koloniträdgårdarna fört odlingstraditionen vidare. Syftet med koloniträdgårdar är att ge människor möjlighet till trädgårdsodling av frukt och grönt. Intresset att odla eget växer. Bakom odlingsintresset ligger också en övergripande trend som handlar om närodlat, självförsörjning, hälsosamt, hållbarhet och kretsloppstänkande.Trenden med att odla sin egen mat fortsätter att växa sig större.Vid förtätning med hus utan egen trädgård kommer behovet av en kolonilott att öka. De som bor i flerbostadshus blir mer involverade i utemiljön. Grupper med olika kulturer möter varandra.

Text: Ulla Laiho

Foto: Gunnel Svenberg