Förening Rönnby

PRO:s Nationella Friluftsdag 27/9-23

PRO bjöd på uppskattad friluftsdag

Så var det åter dags för PRO:s Nationella Friluftsdag som i år ägde rum den 27 september. Då är det meningen att de lokala föreningarna i vårt fall PRO Rönnby skall genomföra olika friluftsaktiviteter samtidigt som det ges möjlighet för icke medlemmar att få ta del av vad den lokala föreningen har att erbjuda.

PRO Rönnbys friskvårdsansvariga Elisabeth Lindell, som haft huvudansvaret för Friluftsdagen, mötte upp på Garagetaket på Rönnby. Hon erbjöd tre olika aktiviteter - minigolf, kägelspelet Mölkky samt gå-fotboll. Till den senare aktiviteten hade Roland Nordqvist, som är svensk landslagsspelare i gå-fotboll, bjudits in för att informera om spelets regler.

Kägelspelet Mölkky var det många som ville spela. Spelet har blivit väldigt populärt de senaste året. Alla promenerade till boulebanan där Mölkkys käglor ställdes upp i sanden. Några hade spelat Mölkky tidigare och var entusiastiska att delta. Andra ville hellre vara åskådare och samtidigt umgås och samtala med varandra. Hur som helst blev det kamp om vem som skulle vinna. Med lite hemmagjorda regler där spelet avslutades efter tio omgångar stod Helena Skog Lejefjäll som segrare.

Därefter behövdes en paus för att fylla på bränsledepåerna. Utanför Mötesplats Rönnby hade Ingvar Graflund och Margareta Enstedt förberett med varm korv och bröd, lingondricka och kaffe. När alla fått sig lite till livs blev samtalen mellan medlemmarna livliga, vilket visade att den sociala aspekten av evenemanget var lika viktig som motionen.

Några ville nu prova på gå-fotboll där Roland Nordqvist var både instruktör och domare. Spelet blev intensivt och vissa glömde ibland att de skulle gå i stället för att springa. Det är tydligt att tävlingsinstinkten är stark hos många och det blev en rolig aktivitet för deltagarna.

Text o foto: Gerd Olsson