Förening Rönnby

PRO:s Nationella Friluftsdag 22/9-22

Utmaning för både kropp och knopp

Torsdagen den 22 september 2022 hade flera av PRO Rönnbys pensionärer slutit upp i det soliga vädret på det stora garagetaket som är en samlingsplats för de boende på Rönnby, för att fira PRO:s nationella friluftsdag. Med stor entusiasm antog de utmaningen att träna både knopp och kropp. Den som höll ihop hela arrangemanget för dagen var Elisabeth Lindell, som är ansvarig för PRO Rönnbys hälsa och friskvård.

Dagen inleddes med en tipspromenad med tretton frågor. Nu var det dags att använda hjärncellerna. Trots att det fanns tre svarsalternativ att välja på var frågorna verkligen inte lätta. Natur och miljö stod i fokus på tipspromenaden. Det var mycket lärorikt där vi bland annat skulle svara på hur många år det tar för olika saker såsom plast, glas, aluminium, tuggummi, en papperspåse och ett vanligt äppelskrutt att brytas ned i naturen. Vem kunde tro att det tar mellan 20-25 år innan ett utspottat tuggummi försvinner och hela 200-500 år för en slängd aluminiumburk. Och faktiskt ända upp till 1 miljon år innan en glasflaska försvinner.

Efter alla kluriga frågor var det dags för en efterlängtad paus. Nu smakade det riktigt gott med kaffe och smörgås som serverades innan nya utmaningar stod för dörren.

PRO-medlemmarna delades nu in i olika lag och på programmet väntade nu såväl pilkastning som att stapla det högsta tornet av delarna i ett kubbspel.

Dagen avslutades med att vi alla skulle göra ett lukttest och se om vi kunde gissa vad som fanns i varje burk. I förväg fick vi veta att innehållet i burkarna hade anknytning till naturen. Inte heller det var enkelt där vi med vårt luktsinne skulle känna doften av kanel, kardemumma, svamp, granbarr och såpa. Det blev många olika gissningar på innehållet i burkarna och när friluftsdagen var slut hade alla fått med sig en hel del nya kunskaper om både natur och miljö.

Text o foto: Gerd Olsson