Distrikt Värmland

Mars 2021

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

Ordförande har ordet mars 2021.

Hej på er!

Mars månad och dags för ett nytt inlägg på PRO Värmlands hemsida och jag hade hoppats att jag kunnat skriva att nu är snart pandemin på tillbakagång. Det är tyvärr inte så utan man fruktar till och med en tredje våg men jag hoppas verkligen att det inte blir så. Vaccinationen är igång men det går inte så snabbt beroende bland annat på tillgången av vaccin. Jag läste nyss på nätet att Region Värmland dock uttrycker en förhoppning om att det ska gå snabbare, nu när Astra Zenecas vaccin även kan ges till äldre. I nuläge har Region Värmland börjat kalla åldersgruppen 83-84 åringar. Så det är bara att fortsätta hålla i, hålla ut och följa lagar, rekommendationer och råd samt hålla kontakten med varandra på ett coronasäkert sätt!

Nu har PRO Värmland bjudit in PRO föreningarnas ordförande eller någon annan styrelseledamot till en första digital ordförandekonferens och den kommer att äga rum den 14 april kl 14 via Teams. Vi hoppas att det blir en hel del deltagare. Denna första digitala konferens kommer att följas upp av flera längre fram samt självklart även utbildningar så att allt fler kan delta. Vidare kommer jag snart att bjuda in PRO Värmlands Kommunala Pensionärs Råds -KPR - ledamöter till en digital träff för att informera och diskutera aktuella KPR frågor såsom äldreomsorgen i respektive kommun. Jag är ju också ledamot i Regionala Pensionärs Rådet RPR och det tycker jag har fungerat bra trots pandemin och vi har haft flera digitala möten under 2020. Vidare har Region Värmland genomfört digitala informationsmöten där vi ledamöter i RPR fått information om det aktuella läget rörande vaccinationssituationen samt andra aktuella frågor som berör pandemin. Min förhoppning är att vi snart ska kunna genomföra fysiska konferenser, möten och träffar men jag inser att den digitala mötesverksamheten har kommit för att stanna. Därför är det viktigt att vi inom PRO Värmland satsar på och genomför utbildningar i både Teams och Zoom.

Äntligen märks det att våren är på gång! Det är ljusare på morgonen och jag vaknar tidigare och är mycket piggare och det är skönt. Det är även mycket skönt att gå ut på en stavpromenad när det är varmare och solen skiner. Och det bästa av allt, ingen snö och halka här på Karlstads gator utan man kan promenera på ett tryggt sätt. Nu när det har blivit lite skönare väder så hoppas jag att ni ute i länets PRO föreningar försöker att anordna lite utomhus aktiviteter för era medlemmar. Jag vet att det är många som är ensamma och gärna vill börja träffas igen men självklart på ett coronasäkert sätt! Varför inte ordna någon promenad med eller utan stavar. Varför inte en utflykt med fika eller korvgrillning där det finns möjlighet till detta. Eller något annat trevligt! PRO Kil tycker jag gjorde en mycket bra aktivitet när man genomförde sitt årsmöte utomhus den 23 februari och det fungerade alldeles utmärkt. Kanske fler PRO föreningar som har möjlighet till detta ska göra det!

Ha det så bra och allt gott till er alla!

Lisbeth.