Distrikt Värmland

Maj 2021

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

Hej på er!

Hoppas att ni har det så bra som möjligt i dessa pandemitider! Jag mår bra och har fått min första spruta och det har gått bra. Jag var på Färjestads ishall här i Karlstad och jag måste säga att det fungerade mycket bra vid detta vaccinationsställe. När man kom så fanns det avgränsat var man kunde parkera utan kostnad. När jag kom fram till ingången tog två trevliga killar emot och kollade att jag hade med leg, om jag mådde bra samt visade mig in i lokalen. Där blev jag mycket bra, vänligt och proffsigt mottagen, fick min spruta och fick vila ca en kvart. Och sedan var det klart. Inga köer mycket välordnat och mycket trevligt bemötande! Så jag är jättenöjd och vill ge Region Värmland en stor eloge för deras arbete med vaccinering här i länet. I slutet av maj får jag den andra sprutan.

När det gäller PRO verksamheten så har jag har en förhoppning om att vi kan komma gång med vår verksamhet i slutet av sommaren eller början av hösten men det beror ju på hur läget utvecklas. Till dess måste vi alla hjälpas åt att hålla i, hålla avstånd och följa Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer mm. Men vi kan även göra viss utomhusverksamhet för våra medlemmar. Det finns ett flertal föreningar som arrangerar utomhus aktiviteter redan nu såsom vandringar, stavgång, fika ute och mycket annat och det är jättebra och jag hoppas att fler följer efter!

PRO med vår ordförande Christina Tallberg i spetsen har sedan början av pandemin anordnat distriktsordförande konferenser digitalt som varit mycket bra. PRO har ju 26 distriktet och alla har nästan alltid varit representerade vid de digitala mötena där vi har kunnat utbyta erfarenheter, ge varandra tips och råd samt haft aktuella frågor på dagordningen. Vid det senaste mötet deltog Olivia Wicksell som kommer att leda utredningen om att införa en äldreomsorgslag och att stärka den medicinska kompetensen i landets kommuner. Hon redogjorde för utredningens direktiv och upplägg. PRO har länge drivit frågan om en äldreomsorgslag och att skapa en äldreomsorg av hög kvalitet. Därför så känns det mycket bra att det äntligen händer något på detta viktiga område för äldre. Christina Tallberg har utsett till expert i utredningen och jag vet att hon kommer att driva PRO:s krav och synpunkter på ett bra och effektivt sätt i utredningen. Vidare deltog i detta möte även Veronica Palm som utrett tandvården i Sverige på regeringens uppdrag. Hon redogjorde för de förbättringsförslag när det gäller tandvården som hon föreslår i utredningen. Men den viktigaste frågan som PRO drivit i flera år fick inget gehör i denna utredning på grund av kostnaden enligt Veronica Palm. Det handlar om att tänderna är en del av kroppen och därför ska tandvården ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Så PRO kommer självklart fortsätta att driva denna viktiga fråga!

Nu har PRO Värmland genomfört sin första digitala ordförandekonferens och ungefär hälften av distriktets föreningar deltog. Mötet fungerade inte helt perfekt digitalt sett men alla är ju inte vana vid denna mötesform. Jag är dock övertygad om att redan vid nästa digitala möte så kommer det att fungera mycket bättre. De frågor som vi informerade om och diskuterade var bland annat situationen i föreningarna, medlemsutvecklingen, PRO:s kongress 2022, distriktets och föreningarnas årsmöten, när och hur vi kan starta PRO verksamheten igen mm. När det gäller PRO Värmlands årsmöte så kommer distriktets AU att föreslå styrelsen att det ska äga rum den 23 juni. AU har förhoppningen att kunna genomföra ett fysiskt årsmöte men går inte detta så kommer årsmötet att ske per capsulam. Det känns lite vemodigt för min del för det blir ju mitt sista årsmöte som ordförande efter 12 år. Jag vet att jag kommer att sakna alla trevliga PRO möten som jag deltagit i och alla fina och trevliga PRO:are som jag mött under mina år som ordförande. Men jag har bestämt mig för att ta det lite lugnare och det är dags för nya krafter att ta över!

Ha det så bra och var rädda om er!

Mvh Lisbeth.