Distrikt Värmland

Februari 2021

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

Ordförande har ordet februari 2021.

Hej på er!

Hoppas att ni mår så bra som möjligt trots pandemin och det kyliga vädret! Februari månad har verkligen inletts med mycket kyligt väder – ett väder som jag inte gillar utan jag längtar och väntar på våren med sol och värme. Jag längtar än mer till att pandemin försvinner och att vi kan börja leva mer normalt igen. Nu har i alla fall vaccineringen kommit igång om än med vissa problem och hinder. Från PRO Värmlands sida har vi bland annat protesterat mot att det inte finns möjlighet att vaccinera sig i samtliga kommuner i länet. Det här innebär att många äldre kommer att få åka en längre sträcka än nödvändigt för att få sina sprutor och det är inte bra av flera anledningar bland annat ur smittsynpunkt. Men det kan också innebära att en del personer kommer att avstå från att ta sprutorna. Vi äldre ska även undvika att åka kollektivt och alla har inte tillgång till andra färdmedel. Men jag hoppas trots detta att alla vaccinerar sig så att vi äntligen kan se ett slut på pandemin och kan börja leva någorlunda normalt igen. Jag ser verkligen fram emot att vi återigen kan mötas i våra PRO föreningar och komma igång med många trevliga, intressanta och roliga aktiviteter!

Så måste jag tyvärr återigen varna för bedrägerier mot oss äldre! Under senare tid har ett flertal PROare blivit uppringda av en person som utger sig för att ringa från PRO och som tigger pengar till PRO för att PRO har så dålig ekonomi! Det är ingen större summa som man vill att medlemmen ska sätt in – 96 kronor men många bäckar små… Om ni får sådana här samtal ta kontakt med PRO Värmland tel 054-184790 och informera oss för vi kommer att polisanmäla detta. Men skicka eller swisha aldrig några pengar!

Den 3 februari hade PRO Värmland sitt första digitala styrelsemöte och det gick bra. Nästa styrelsemöte kommer också att vara digitalt och då kommer vi även att ha ett dialogmöte med representanter från riksorganisationen. På styrelsemötet godkände vi bland annat förslaget till verksamhetsberättelse för år 2020. En verksamhetsberättelse som självklart inte var så omfattande eftersom all verksamhet i stort sett varit inställd eller uppskjuten sedan mars 2020. Vidare diskuterade vi PRO Värmlands årsmöte för 2021 och beslutade att avvakta och se om vi kan genomföra det fysiskt eller annars per capsulam. Årsmötet ska genomföras senast den 30 juni eftersom PRO har beslutat om dispens från stadgarna. På dialogmötena som PRO genomför i samtliga 26 distrikt diskuteras viktiga framtidsfrågor såsom hur vi kan utveckla verksamheten, medlemsvärvning, vilka viktiga intressepolitiska frågor ska vi driva mm. PRO Värmlands dialogmöte är inplanerat till den 3 mars och det sker digitalt.

När det gäller intressepolitiska frågor att driva så anser jag att en av de viktigaste är pensionsfrågan. Jag har fått en hel del reaktioner när det gäller pensionshöjningen som kom i januari i år. Höjningen är ytterst liten för många pensionärer i jämförelse med de löneökningar som löntagarna fått. Jag delar den ilska och upprördhet som många pensionärer visar och jag anser att detta är oacceptabelt! Pensionerna är för många alldeles för låga och måste höjas! Hela pensionssystemet måste göras om med målet att pensionen ska ge 70 procent av den lön som pensionären hade. Detta utlovades när pensionssystemet skapades och det löftet hålls inte i nuläge. Vidare ser vi att framtidens pensioner blir än sämre om inte systemet görs om så jag vill uppmana länets riksdagsledamöter att arbeta för ett förbättrat pensionssystem! Så fort vi kan anordna utfrågningar så kommer PRO Värmland att göra detta och lyfta pensionsfrågan, äldreomsorgsfrågor med flera andra viktiga frågor för oss äldre. Det är ju val i september 2022!

Som jag skrev så genomförde PRO Värmland sitt första digitala styrelsemöte den 3 februari. Nu ska vi bjuda in våra 61 PRO föreningsordförande till en digital ordförande konferens. Vi är medvetna om att alla inte kan delta av olika anledningar men vi ska göra en test i alla fall. Vidare kommer vi att bjuda in till utbildningar i både Teams och Zoom så att allt fler kan delta i framtida digitala möten. Jag anser inte att alla möten framledes ska vara digitala utan att vi ska träffas fysiskt. Men jag inser att det kommer att vara fler digitala möten även efter pandemins slut och det är detta som vi inom PRO Värmland måste utbilda för!

Ha det bra och jag hoppas att vi snart kan träffas och starta upp vår PRO verksamhet. Men håll ut, håll avstånd men håll också kontakten med varandra på ett coronasäkert sätt!

Med vänlig hälsning

Lisbeth.