Distrikt Värmland

PRO Arvika Nationella Friluftsdag

PRO Arvika Nationella Friluftsdag.

Man kan väl inte säga att vädergudarna var på vår sida, när man vaknade upp på morgonen, dagen när PRO Arvika skulle genomföra PRO Nationella Friluftsdag. Friluftsdagen som hålls i hela Sverige, denna dag. Regntunga skyar och till slut ett strilande regn. Hittills, när vi har anordnat denna friluftsdag, har vädret varit på vår sida. Men som uttrycket säger, ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”. Det var till att leta fram regnbyxor, regnkappa och trycka ner kepsen, sedan traska iväg och gilla läget.

Dagen för denna aktivitet, brukar vi hålla till på Sågudden, denna mysiga oas i Arvika. Passar väldigt bra för våra ”prova på aktiviteter” så som pilkastning, boule, varpa och tipspromenad. Man undrade ju, i detta bedrövliga väder, om det var några av våra medlemmar, som skulle trotsa regnet och dyka upp och faktiskt så var det de. Så roligt! De flesta startade med tipspromenaden, som bestod av tio frågor, en del lite kluriga. Efter tipspromenaden, satt det fint med kaffe och hembakta bullar, i Nystuga. Några trotsade regnet och stod ute och fikade. För kaffe och bullar, stod PROs Trivselgrupp för. Det är väldigt viktigt med denna sociala samvaro, att träffas och prata lite. Många härliga skratt. Efter någon timma, lättade de mörka molnen en stund och då passade medlemmarna på att prova lite aktiviteter och att möjligen vinna fina priser, som hade skänkts och bakats.

Ett stort tack till alla som trotsade vädret och kom till Sågudden och alla som hjälpte till på friluftsdagen. Den blev, trots vädret, lyckad.

Insänt av Ulrika Karlsson

PRO Arvikas internationella Friluftsdag den 27 september 2023