Distrikt Värmland

Avslutning Söndagsfika

Söndagsfika med bravur.

En söndag i mörkaste november, kändes det ändå som solen sken en aning. Varför? Jo därför att våra pensionärsföreningar i Arvika, SPF Seniorerna, PRO Arvika och RPG hade sitt Söndagsfika på Ritz. Ett projekt som är i syfte att främja social samvaro, mellan pensionärsföreningarna i Arvika. Varför tyckte jag att solen sken lite, jo på grund av den fantastiska uppslutningen av folk, som kom till Söndagsfika, denna kalla och lite snöiga söndag. Det kom drygt 100 personer, så fantastiskt roligt. Skulle tro att det berodde mycket på musikerna som skulle framträda, nämligen Brobyns Orkester. ”Säg Brobyns det räcker”. Medlemmarna i orkestern är, Anders ”Brobyn” Jonsson, sångare med djup barytonröst, Owe Walter, gitarr, Sune Johansson, kompgitarr, Lousanne Wennerström, ny sångerska i bandet, Lennart Berggren, elbas och Samuel Bergkvist, trummor.

Vi startade upp Söndagsfika kl.13.00. De första kom redan 12.30, sedan kom det folk i jämn ström. Det fanns gott kaffe och bröd att inmundigas. Sedan blev det lite mingel i foajén en timma, innan Brobyns startade upp. Detta fantastiska gäng med sin fina musik, sång och dessemellan lite annan underhållning, i form av historier. Några lite, bara lite, fräcka. Spellistan innehöll många fina välkända låtar. Inledde med Ljus och värme. Fortsättningsvis Blue Guitar, Guitar Boogie. Här sprätte det lite i bena och tanken gick tillbaka till när man var ung och var ute och buggade. Det var tider det!! Fler låtar, Sissi av Lasso, Every Little Thing och nu fick vi höra Loussanes fina röst. Stranger, en duett och ett fint samspel mellan Anders och Loussanes röster. Vidare några fler duetter och härliga gitarrsolon av Owe Walter.

Finstämd instrumental filmmusik på gitarr, Fernando el Bilitis. I låten How Great Thou Art, fick vi höra Anders djupa barytonröst. Spellistan var gedigen. Vi fick även några extranummer, till publikens förtjusning. Vilken glädje Brobyns förmedlade! De verkar ha otroligt roligt tillsammans. Ett stort tack!

Tack även till alla som hjälp till under alla våra Söndagsfika med kaffe, bröd och ert trevliga värdskap. Utan er hade det inte blivit några Söndagsfika. Tack för vårt fina samarbete mellan SPF Seniorerna, PRO Arvika och RPG.

En sån här uppskattad och trevlig eftermiddag, visar vad viktigt det är med social samvaro. Många sitter ensamma och den ofrivilliga ensamheten kan drabba hårt. Man mår inte bra och kan bli sjuk. Därför är det viktigt att det finns olika träffpunkter, för oss äldre, där man kan fika, prata och umgås. Man vill ju leva livet hela livet.

Insänt/Foto Ulrika Karlsson