Distrikt Värmland

Lördagsfika på Ritz

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

LÖRDAGSFIKA PÅ RITZ.

Våra pensionärsföreningar i Arvika, PRO Arvika, SPF Seniorerna och RPG, Riksförbundet Pensionärs Gemenskap, har ju som vi har annonserat om, startad ett projekt kallat ”Söndagsfika”, ett projekt för att motverka ofrivillig ensamhet. Detta har slagit väl ut och vi i styrgruppen funderade om vi kunde utvidga dessa fikastunder. Sagt och gjort! Vi bestämde att testa ett ”Lördagsfika” och då lägga detta i stan, istället för i Västra Sund. Det finns en perfekt lokal i Arvika, för att användas för ett sådant här evenemang, Ritz. Jonas Karlsson, i styrgruppen, tog kontakt med Ann Lundqvist, verksamhetsansvarig på Ritz, och det var inga som helst problem att vara där.

Datum fastslogs till lördagen den 29 oktober, kl. 11.00 - 14.00. Nu gällde det att göra denna lördag så attraktiv som möjligt, för alla som tänkas skulle komma. Styrgruppen kände att musikunderhållning var ett måste, tillika gott kaffe och kaka. Kontakt togs med Johan och Charlotte Birgersson, detta fantastiska sång & musikkunnande par. Till vår glädje tackade de ja.

Vi började kl.10.00 på lördagen, med hjälp av bl.a PRO Arvika trivselgrupp, Ann Lundqvist och vi andra som var där, att koka kaffe, ställa fram bord, stolar, bullar, kakor och saft. Saften var först och främst till våra yngre besökare, våra framtida medlemmar. Redan c:a 10.30 kom de första besökarna och strax innan Johan och Charlotta skulle inta scenen, var det väldigt fullt på Ritz. Vilken härlig stämning det blev, man märkte att ett sådant här evenemang behövs. Innan Johan och Charlotta äntrade scenen, informerade Jan Rülker, styrgruppen, om projektet.

Johan och Charlotta bjöd på en blandad repertoar. Började med en instrumental låt med fiol och piano. Fortsatte med Ernst Rolf melodier, då blev det allsång. En av undertecknads favoritlåt ” När solen färgar juninatten”. Charlotta fortsatte med en sång som beskrev hur det var att bo i en lägenhet mellan en operasångerska och en jazzsångerska. Här fick vi höra vilken fantastisk röst Charlotta har. Låt av Ale Möller, Elvis Presley, Benjamin Ingrosso, Thomas Stenström och avslutningsvis ”Se elden lyser”. En låt med tänkvärd text.

Tack Johan och Charlotta för att ni ville delta vid vårt ”Lördagsfika”. Ni ska veta att det var mycket uppskattat. Ni är fantastiska!!

Tack alla som hjälpte till, så att denna genomtrevliga förmiddag, kunde genomföras.

Text/Foto Ulrika Karlsson PRO Arvika

Underhållning vid lördagsfika