Förening Tierp

Föreningsträff 15 april

reningsträff PRO Tierp på Nathanaelgården den 15 april.
Ordförande Gert Berlin hälsade ca 80 medlemmar välkomna till träffen.
Temat för dagen var "Motion och hälsa."
Sjukgymnasten Glenn och dietist Helena från Tierps VC var på plats och berättade om vikten av att hålla sig i trim med små enkla övningar i vardagen. För att behålla muskelaturen och kunna resa sig upp från stolen behöver man lårmuskler t ex, enkel övning är att resa sig upp från TV- soffan lite då och då. En promenad om dagen gör oss alla gott, men vi behöver också muskelstyrka. För tips på övningar kan sjukgymnast nås på vårdcentralen direkt utan läkarbesök.

Fallträningsgrupper ordnar också sjukgymnasterna med, bara att anmäla sig där.
Dietisten Helena visade på bra kost, som sill, sardiner, tonfisk, kött och grönsaker. En smörgås med fullkorn och bra pålägg ska inte underskattas. Två frukter om dagen bör vi äta.
Inger och Skogis spelade och sjöng så våra sinnen var på topp.
Patrik Melin från Tierps Hockey informerade om att alla som vill och kan hjälpa till vid arenan är välkomna.
Lotterier och kaffe med dopp. Birgitta avslutade med att tala om planerade resor och det finns platser kvar på Uppsalaresan den 27 maj.
Ordförande tackade alla medverkande och medlemmarna för en givande föreningsträff.
Birgitta Bergman