Förening Kultur Uppsala

Vår historia

Kultur Uppsala bildades 2010 av en grupp kulturintresserade PRO-are. Birgitta Forsman var en av dem och hon blev föreningens första ordförande och den uppgiften hade hon till årmötet 2023 då hon avgick och ersattes av Bengt Wiraeus . 10-årsjubiléet firades - ett år försenat p.g.a. pandemin - med en härlig fest i Birger Jarls lokaler och med Jacke Sjödin som underhållare.

Ett program fyllt med spännande aktiviteter har skapats varje halvår. Det har innehållit visningar av konstfilmer, intressanta föreläsare och museibesök i Stockholm, Gävle, Västerås och Avesta bl.a. Utomlands har vi också åkt några gånger till Helsingfors, Rumänien och Oslo t.ex. Cirklarna om musik, litteratur och foto är mycket populära.

.